Název: Romové očima pedagogů základních a středních škol
Další názvy: The current views on the Roma expressed by czech primary and secondary school teachers
Autoři: Cichá, Martina
Máčalová, Jana
Moravcová, Blanka
Prokeš, Michal
Roubíková, Michaela
Preissová Krejčí, Andrea
Citace zdrojového dokumentu: Antropowebzin. 2016, č. 1-2, s. 21-30.
Datum vydání: 2016
Nakladatel: AntropoWeb
Typ dokumentu: článek
article
URI: http://www.antropoweb.cz/media/document/webzin-1-2-2016.pdf
http://hdl.handle.net/11025/21511
ISSN: 1801–8807
Klíčová slova: Romové;vzdělání;multikulturalismus;kvalitativní výzkum;kvantitativní výzkum
Klíčová slova v dalším jazyce: Romanies;education;multiculturalism;qualitative research;quantitative research
Abstrakt v dalším jazyce: In this article, we deal with the topic of attitudes towards the Roma minority expressed by primary and secondary school teachers. We present the findings of our research carried out in 2014–2015. First, we introduce the basic theoretical concepts be- hind the term “multiculturalism” as well as the broad term “Roma identity”. We then describe our method- ology and research techniques. In the central part of our paper, we focus our interpretation on the specific ways teachers perceive the Roma minority, such as the ascription of characteristics or traits. Their perception is usually influenced by personal experience with Roma students. We presume that the teachers’ attitudes can influence the attitudes of their students. We will also show that their negative approach towards the Roma can be transferred onto the students in the form of misrepresentations and stereotyping.
Práva: AntropoWebzin vychází pod licencí Creative Commons Attribution 3.0 Unported License. http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/
Vyskytuje se v kolekcích:Číslo 1-2 (2016)
Číslo 1-2 (2016)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Cicha.pdfPlný text145,49 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/21511

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.