Název: Proč Aristotelés neuvádí Anaximandra z Mílétu v I. knize Metafyziky?
Autoři: Kočandrle, Radim
Citace zdrojového dokumentu: Acta Fakulty filozofické Západočeské univerzity v Plzni. 2011, č. 2, s. 118-133.
Datum vydání: 2011
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: článek
article
URI: http://actaff.zcu.cz/export/sites/ffacta/archives/2011/ACTA_FF_2011_2.pdf
http://hdl.handle.net/11025/6347
ISSN: 1802-0364
Klíčová slova: Anaximandros;Aristotelés;monismus;pluralismus;Theofrastos
Klíčová slova v dalším jazyce: Anaximander;Aristotle;monism;pluralism;Theofrastos
Abstrakt: Aristotle doesn’t mention Anaximander of Miletus in his rewiew of the predecessors in Metaphysics A. This study aims to show that Aristotle and Theophrastus mention Anaximander by name mainly in connection with Anaxagoras and Empedocles within the context of the coming-to-be. For them the Anaximander’s principle was similar to the mixture of Anaxagoras, which can be described as the one and manifold. Therefore, we may suppose that Anaximander is not mentioned explicitly because Aristotle regarded Anaxagoras to be more significant representant of the doctrine of coming-to-be as separation off of the opposites. The other reason might be the indefinity of Anaximander’s principle. However, the intermediate element in Metaphysics A might be interpreted as the Anaximander’s principle.
Práva: © Západočeská univerzita v Plzni
Vyskytuje se v kolekcích:Číslo 2 (2011)
Články / Articles (KFI)
Číslo 2 (2011)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
kocandrle.pdfPlný text216,2 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/6347

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.