Název: | Odlišnosti v komunikaci z genderové perspektivy, „skutečná“ dívka rovná se „slušná“ dívka |
Další názvy: | Differences in communication from a gender perspective, a “real” girl is a “polite” girl |
Autoři: | Fárová, Nina |
Citace zdrojového dokumentu: | AntropoWebzin. 2013, č. 1, s. 17-26. |
Datum vydání: | 2013 |
Nakladatel: | AntropoWeb |
Typ dokumentu: | článek article |
URI: | http://antropologie.zcu.cz/webzin/index.php/webzin/article/view/2 http://hdl.handle.net/11025/6666 |
ISSN: | 1801–8807 |
Klíčová slova: | sociální očekávání;dívčí mluva;verbální akt;genderové stereotypy;jazyková socializace |
Klíčová slova v dalším jazyce: | social expectations;girls speech;verbal act;gender stereotypes;language socialization |
Abstrakt: | This article is focused on gender expectations linked with girl‘s speech. Stereotypical ideas regarding gender-specific behavior are still prevalent in today’s society and preconceptions which define “lady-like“ character, as well as what constitutes the appropriate speech of a “polite girl”, still exist. This article detects the expectations linked with girls‘ speech as perceived by young people in contemporary society and describes the ways in which girls live up to these expectations. Mixed methods were used to investigate this thesis; those included a questionnaire distributed to one- hundred students and twelve semi-structured interviews with both male and female subjects who participated in the quantitative part of this research. The research found that the opinion that girls’ speech is subject to greater social control is widely held by young people. Even though the rules of speech for “polite” girls have shifted nowadays and are less explicit than in the past, girls still have to balance and watch their speech more than boys. Furthermore, despite the fact that conversational partners expressed a fair amount of egalitarian opinions and highlighted the diffusion of male and female “worlds”, it was still apparent that their upbringing in a gender-separated society has had an effect on their gender-separated thinking. |
Práva: | Autoři, kteří chtějí publikovat v tomto časopise, musí souhlasit s následujícími body: Autoři si ponechávají copyright a umožňují časopisu publikovat příspěvky pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu. Autorům je dovoleno a doporučováno, aby po publikování svých příspěvků v tomto časopise zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) but only after the final publication. |
Vyskytuje se v kolekcích: | Číslo 1 (2013) Články / Articles (KSA) Číslo 1 (2013) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Farova.pdf | Plný text | 330,88 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/6666
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.