Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorKajanová, Alena
dc.contributor.authorJersáková, Klára
dc.contributor.authorRůžička, Michal
dc.date.accessioned2014-01-02T07:03:33Z
dc.date.available2014-01-02T07:03:33Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationAntropoWebzin. 2012, č. 2, s. 89-95.cs
dc.identifier.issn1801–8807
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/6698
dc.identifier.urihttp://antropologie.zcu.cz/webzin/index.php/webzin/article/view/34/35
dc.description.abstractTattooing is one of the most widely spread forms of body modification in contemporary Czech society. The goal of this article is to inquire into contemporary practices of tattooing with regard to their “ritual” functions. Our research question was whether ritual functions attached to tattooing still remain, or whether they have already been entirely substituted by purely aesthetic functions. We were further interested in the motivations leading to the decision of getting a tattoo and their relation to certain time periods, such as crises. Is obtaining a tattoo a response to a crisis, or rather to the fact that it has been overcome? Our sample consists of sixteen respondents wearing at least two tattoos. The respondent’s narrations are supplemented by the perspectives of professional tattoo artists. Our data analysis suggests that among both the tattooed and tattoo artists, tattoo art is perceived rather in its aesthetic and individualizing functions than in its social-ritual function. For the tattooed themselves, tattooing carries deep meanings attached to the process of their (social) individualization. They perceive the very process of tattooing, accompanied by considerable pain, as a form of individualized rite of passage. For some of the tattooed, the new tattoo concludes a previous period of life, while opening a new one, into which they emerge as new beings.en
dc.format7 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherAntropoWebcs
dc.relation.ispartofseriesAntropoWebzincs
dc.rightsAutoři, kteří chtějí publikovat v tomto časopise, musí souhlasit s následujícími body: Autoři si ponechávají copyright a umožňují časopisu publikovat příspěvky pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu. Autorům je dovoleno a doporučováno, aby po publikování svých příspěvků v tomto časopise zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách).cs
dc.rightsAuthors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) but only after the final publication.en
dc.subjectbody artcs
dc.subjecttetovánícs
dc.subjectrituální chovánícs
dc.subjectČeskocs
dc.titleSoučasné tetování z hlediska „rituálního“ jednánícs
dc.title.alternativeContemporary tattoo art and “ritual“ behaviouren
dc.typečlánekcs
dc.typearticleen
dc.rights.accessopenAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.subject.translatedbody arten
dc.subject.translatedtattooen
dc.subject.translatedritual behaviouren
dc.subject.translatedCzechiaen
dc.type.statusPeer-revieweden
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
Vyskytuje se v kolekcích:Číslo 2 (2012)
Články / Articles (KAR)
Číslo 2 (2012)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Kajanova.pdfPlný text144,92 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/6698

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.