Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.advisorMlsová, Nella
dc.contributor.authorBubeníčková, Petra
dc.contributor.refereeGejdušková, Ivana
dc.contributor.refereeSoleiman pour Hashemi, Michaela
dc.date.accepted2014-12-01
dc.date.accessioned2015-04-10T06:44:10Z-
dc.date.available2007-10-15cs
dc.date.available2015-04-10T06:44:10Z-
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-07-18
dc.identifier61183
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/13186
dc.description.abstractPráce se věnuje problematice nonsensové pohádky v učivu literární výchovy na základní škole. Teoretická část se nejprve zaměřuje na vymezení pojmu nonsens, poté na genezi nonsensové pohádky v české literatuře a teorii nonsensového humoru. Pozornost je rovněž věnována problematice školní literární výchovy a pozici nonsensové pohádky v čítankách na základní škole. V praktické části jsou prezentovány výsledky pedagogického výzkumu, který byl realizován v měsíci březnu 2012 na vybraných základních školách Královéhradeckého kraje. Zvolenou cílovou skupinou byli žáci 5. a 9. tříd. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda existují rozdíly ve vnímání jazykové komiky v rovině intelektuálního vtipu mezi žáky 5. a 9. ročníků. Za tímto účelem byl použit text nonsensové pohádky A. Mikulky. Výsledky výzkumného šetření rozdíly prokázaly. Žáci devátých ročníků jsou schopni rozpoznat nejen nonsensový vtip na úrovni lexika, ale i v rovině intelektuální na rozdíl od žáků pátých tříd, kteří preferují jazykovou komiku založenou na použití nezvyklé slovní zásoby.cs
dc.format188 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plznics
dc.relation.isreferencedbyhttps://portal.zcu.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=61183-
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení.cs
dc.subjectnonsenscs
dc.subjectnonsensová pohádkacs
dc.subjectA. Mikulkacs
dc.subjectteorie humorucs
dc.subjectliterární výchovacs
dc.subjectučivocs
dc.subjectumělecký textcs
dc.titleAutorská nonsensová pohádka v učivu literární výchovy na ZŠcs
dc.title.alternativeAuthorial Nonsense Fairy-Tale in Literature Education Curriculum at Elementary Schoolsen
dc.typedisertační prácecs
dc.thesis.degree-namePh.D.cs
dc.thesis.degree-levelDoktorskýcs
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta pedagogickács
dc.description.departmentKatedra českého jazyka a literaturycs
dc.thesis.degree-programSpecializace v pedagogicecs
dc.description.resultObhájenocs
dc.rights.accessopenAccessen
dc.description.abstract-translatedThe thesis is focused on the issue of nonsense fairy-tale in literary education curriculum at elementary schools. The theoretical part firstly deals with the definition of the term nonsense; it further focuses on the genesis of nonsense fairy-tale in Czech literature and theory of nonsense humor. Special attention is paid to the issue of literary education at schools and the position of nonsense fairy-tale in elementary schools readers. The practical part presents the results of pedagogical research conducted in March 2012 at selected schools form Hradec Králové region. The selected target groups were students of 5th and 9th grade. The aim of the research was to prove the existence of differences in perception of language comic on the intellectual joke level between 5th and 9th graders. For that purpose a fairy-tale by Alois Mikulka was used. The research results have proved the differences exist. The 9th graders are able to distinguish nonsense jokes not only on the lexical level, but also on the intellectual level, unlike the 5th graders, who prefer language comic based on the use of unusual vocabulary.en
dc.subject.translatednonsenseen
dc.subject.translatednonsense fairy-taleen
dc.subject.translatedAlois Mikulkaen
dc.subject.translatedhumor theoryen
dc.subject.translatedliterary educationen
dc.subject.translatedcurriculumen
dc.subject.translatedfictionen
Vyskytuje se v kolekcích:Disertační práce / Dissertations (KČJ)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Autorska nonsensova pohadka v ucivu literarni vychovy na zakladni skole_.pdfPlný text práce2,04 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
bubenickova_mlsova.pdfPosudek vedoucího práce154,83 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
bubenickova_gejgusova_hashemi.pdfPosudek oponenta práce834,4 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
prubeh_obhajoby_bubenickova.pdfPrůběh obhajoby práce107,59 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/13186

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.