Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKlečková Gabriela, Mgr. Ph.D.
dc.contributor.authorJelínková, Ivona
dc.date.accepted2016-5-23
dc.date.accessioned2017-02-21T09:46:13Z-
dc.date.available2015-1-15
dc.date.available2017-02-21T09:46:13Z-
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-4-14
dc.identifier64938
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/24283
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá metodami ve výuce anglického gramatiky. Teoretická část nabízí možné způsoby výuky gramatiky, její prezentaci a procvičování. Na začátku teoretické části je gramatika vysvětlena jako systematický popis pravidel ve výuce cizího jazyka. V další části teoretické kapitoly jsou prezentovány trendy výuky gramatiky s některými možnými způsoby prezentace gramatiky a jejího procvičování. V souvislosti s prezentací a procvičováním gramatiky jsou nabídnuty různé možnosti, jak začlenit gramatiku do vyučovacího procesu. Například je zde popsán PPP model, který zahrnuje dosažení přesnosti a plynulosti v jeho jednotlivých fázích. Pro přípravu vyučovacích hodin učitelé mohou využívat také modely E-faktor a A-faktor, protože jsou ekonomické, účinné a snadno použitelné. K prezentování gramatiky učitelé mohou použít deduktivní nebo induktivní přístup. Tyto přístupy jsou popsány se svými výhodami i nevýhodami. Největší důraz je kladen na komunikativní metody, které odráží účinné moderní metody gramatiky ve vyučování a učení se jazyka. Na závěr jsou popsány faktory jako motivace, role učitele a věk studentů, které ovlivňují vzdělávací proces. Praktická část se zabývá výzkumem gramatiky v současných vyučovacích metodách z pohledu hodnocení studentů a učitelů. Výzkum byl založen na dotaznících ze dvou skupin, studentů a učitelů. Výsledky jsou prezentovány ve formě grafů a tabulek s komentáři a vysvětlením. Oba dotazníky byly porovnány a vyhodnoceny. I přesto, že induktivní přístup je účinnější než deduktivní, učitelé více používají deduktivní než induktivní přístup k prezentaci gramatiky a jejího procvičování. Práce je zakončena možnými implikacemi ve výuce gramatiky a případnými návrhy na další výzkum.cs
dc.format58 s. (106 643 znaků)cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenen
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plznics
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení.cs
dc.subjectgramatikacs
dc.subjectprezentace gramatikycs
dc.subjectvýuka gramatikycs
dc.subjectprocvičování gramatikycs
dc.subjectdeduktivní přístupcs
dc.subjectinduktivní přístupcs
dc.subjectppp modelcs
dc.subjectmotivacecs
dc.subjectgramatická strukturacs
dc.subjectefektivní učení gramatikycs
dc.subjectpráce s chybou.cs
dc.titleMetody ve výuce anglické gramatikycs
dc.title.alternativeMethods in teaching English grammaren
dc.typediplomová prácecs
dc.thesis.degree-nameMgr.cs
dc.thesis.degree-levelNavazujícícs
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta pedagogickács
dc.thesis.degree-programUčitelství pro střední školycs
dc.description.resultObhájenocs
dc.rights.accessopenAccessen
dc.description.abstract-translatedThis diploma thesis deals with methods in teaching English grammar. The theoretical part offers the possible methods of teaching grammar, its presentation and practice. At the beginning of the Theoretical part, the grammar is explained as a systematic description of rules in language. Further, grammar is presented with its currents position in language learning and teaching. In the following part of the Theoretical background there are presented trends of teaching grammar as some possible ways of grammar presentation and practice. In connection with the grammar presentation and practice there are offered some possible ways of incorporating grammar into the teaching process, for instance PPP model that includes achieving accuracy and fluency in its particular phases. For preparing lessons teachers can use also models E-factor and A-factor because of the economy, easiness to set up, efficiency and applicability. Considering grammar presentation, teachers can use deductive or inductive approach and guided discovery when introducing grammar. These approaches are describes with their advantages as well as disadvantages. The greatest emphasis is put on the communicative approach that reflects effective modern methods of grammar teaching and learning. Motivation, teacher's role and the age of students are factors which affect an educational process. Finally, mistakes as a natural process of learning are mentioned. The practical part deals with the research of the current grammar teaching methods from the students' and teachers' point of view. The research was based on questionnaires of two groups, students and teachers. The results are presented in the form of graphs and chats with commentaries and explanation. Then, both questionnaires were compared and evaluated. Despite the fact that it was proved that the inductive approach is more effective than the deductive one, because of preferring teaching grammar communicatively nowadays, in the form of concordance data teachers use deductive approach more than inductive approach by grammar presentation and practice. Finally, the work is concluded with pedagogical implications, limitation and possible suggestions of a further research.en
dc.subject.translatedgrammaren
dc.subject.translatedpresentationen
dc.subject.translateddeductive approachen
dc.subject.translatedinductive approachen
dc.subject.translatedthe ppp modelen
dc.subject.translatedpracticeen
dc.subject.translatedaccuracyen
dc.subject.translatedfluencyen
dc.subject.translatedmotivationen
dc.subject.translatedteaching roleen
dc.subject.translatedteachingen
dc.subject.translatedassessmenten
dc.subject.translatedgrammar structureen
dc.subject.translatedmistakesen
dc.subject.translatedsecond language acquisitionen
dc.subject.translatedeffective language learningen
dc.subject.translatedresearch.en
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KAN)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplomova prace 2016 Ivona Jelinkova.pdfPlný text práce841,99 kBAdobe PDFView/Open
Jelinkova - GK - ved.pdfPosudek vedoucího práce569,48 kBAdobe PDFView/Open
Jelinkova - AT - opon.pdfPosudek oponenta práce1,39 MBAdobe PDFView/Open
Jelinkova - obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce281,4 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/24283

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.