Title: | Hudební výchova na 1. stupni Základní školy waldorfské v Jinonicích |
Other Titles: | Music in the 1st - 5th Years of the Waldorf Primary School in Jinonice |
Authors: | Mařáková, Veronika |
Advisor: | Mandysová Daniela, Doc. PaedDr. |
Referee: | Bezděk Jiří, Doc. MgA. Ph.D. |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/27428 |
Keywords: | waldorfská pedagogika;rudolf steiner;hudební výchova;pentatonika |
Keywords in different language: | waldorf pedagogy;rudolf steiner;music;pentatonic scale |
Abstract: | Diplomová práce pojednává o výuce Hudební výchovy na ZŠ waldorfské v Praze v Jinonicích a v teoretické části též obecně o waldorfské škole a waldorfské pedagogice. Výuka Hudební výchovy vychází z principů waldorfské pedagogiky, kterou založil rakouský filosof a pedagog Rudolf Steiner. Základní rysy waldorfské hudební výchovy jsou pentatonika v 1. a 2. třídě, výuka hudební nauky až od 3. třídy, navíc spojená vždy s praxí (např. výuka not a notového zápisu je vždy spojena se zpěvem a hrou z not), dále je to hra na pentatonickou flétnu od 1. třídy a na zobcovou flétnu od 3. třídy v rámci Hudební výchovy. Mým výzkumným cílem bylo zjistit pomocí dotazníkového šetření, zda jsou žáci na waldorfské škole více hudebně zaměření než žáci na běžné ZŠ. |
Abstract in different language: | The thesis is about teaching Music at the Waldorf Primary School in Prague - Jinonice and in the theoretical part it is also about the Waldorf school and Waldorf Education in general. Teaching Music is based on the principles of Waldorf education, which was founded by the Austrian philosopher and educator Rudolf Steiner. The basic features of teaching music at a Waldorf school include using the pentatonic scale in the first and the second years. Teaching the Music theory starts from the third year and it´s always accompanied by practicing (e.g. the teaching of notes and musical notation is always connected with singing and playing from notes). Then it´s playing the pentatonic recorder from the first year and playing the descant recorder from the third year in the lessons of Music. My research goal was to find out by the means of a questionnaire survey if pupils at a Waldorf school are more music-oriented than pupils at an ordinary primary school. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KHK) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Marakova Diplomova prace.pdf | Plný text práce | 6,35 MB | Adobe PDF | View/Open |
Marakova_posudek_vedouci.pdf | Posudek vedoucího práce | 1,19 MB | Adobe PDF | View/Open |
Marakova_posudek_oponent.pdf | Posudek oponenta práce | 1,01 MB | Adobe PDF | View/Open |
Marakova_prubeh_obhajoby.jpg | Průběh obhajoby práce | 311,63 kB | JPEG | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/27428
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.