Název: | Výukový experiment k myšlenkovým dovednostem studentů vysokých škol a role proto-filosofické výuky pro kulturu jejich myšlení |
Další názvy: | Experiment in teaching of thought skills of university students and a role of proto-philosophical education for a culture of their thinking |
Autoři: | Murgaš, Jaromír |
Citace zdrojového dokumentu: | Kuděj: časopis pro kulturní dějiny. Roč. 16 (2015), č. 1-2, s. 154-179. |
Datum vydání: | 2015 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta, Katedra filozofie |
Typ dokumentu: | článek article |
URI: | http://ff.zcu.cz/kfi/vav/kudej/ http://hdl.handle.net/11025/29454 |
ISSN: | 1211-8109 |
Klíčová slova: | experimentální výuka;kritické myšlení;filosofická propedeutika;proto-filosofie;didaktika filosofie;problémová filosofická úloha;kultura myšlení |
Klíčová slova v dalším jazyce: | experimental learning;critical thinking;philosophical propedeutics;proto-philosophy;didactic of philosophy;philosophical problematic task;culture of thinking |
Abstrakt: | Pedagogický experiment, který popisuji v tomto textu a jehož dílčí, ale poměrně signifikantní výsledky předkládám, odkryl celou řadou problémů s tím, jak si studenti poradí s filosofickým příkladem (resp. „sofismatem ) i jen na jednoduché úrovni. Zadání podat důkaz mínění, zda „má cihla vnitřek? a studentským řešením problémové úlohy je věnována první část článku. Druhá část článku explikuje některé filosoficko-didakticko- -metodické momenty práce učitele v analogických případech. Poslední část předkládá na základě výsledků experimentu námět a motivaci k všeobecné „proto-filosofické výuce ke zvýšení kultury myšlení, resp. filosofické propedeutice pro kritické a filosofické myšlení na vysokých školách. |
Abstrakt v dalším jazyce: | A pedagogical experiment, which I describe in this text and whose partial yet considerably significant outcomes I present, revealed a number of problems considering how students are able to deal with a philosophical example (or rather a sophism), though at a simple level. The first part of the article focuses on the task which was to prove or disprove that “a brick has an inside” and students’ solutions to the “problematic task”. Some philosophical-didactic-methodological moments of the work of teacher in analogical cases are explicated in the second part of the article. Based on research outcomes, the last part of the article offers a topic for and motivation to a general proto-philosophical education and rise of culture of thinking, or rather philosophical “propedeutics” at universities in favour of critical and philosophical thinking. |
Práva: | © Západočeská univerzita v Plzni |
Vyskytuje se v kolekcích: | Číslo 1-2 (2015) Články / Articles (KFI) Číslo 1-2 (2015) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Murgas.pdf | Plný text | 238,7 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/29454
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.