Název: "Umění není pravda, ale lež, která umožňuje poznat pravdu." /P. Picasso
Další názvy: "Art is a lie that tells the truth." /P. Picasso
Autoři: Ticháčková, Jitka
Vedoucí práce/školitel: Vogel Petr, Doc. M.A.
Oponent: Matějovičová Petra, PhDr.
Datum vydání: 2018
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/33334
Klíčová slova: oáza;zázrak;objekt;šperk;voda;ticho;dětství
Klíčová slova v dalším jazyce: oasis;miracle;object;jewel;water;silence;childhood
Abstrakt: Tématem mé diplomové práce je citát od P. Picassa: "Umění není pravda, ale lež, která umožňuje poznat pravdu". Doslovně vystihuje mé vnímání umění, jako média, skrze nějž lze vyjádřit skryté vnitřní pravdy. Takové, které nelze vyjádřit slovy. V práci navazuji na svou předešlou práci "Svět ostrovů", a to hlavně v koncepční linii. Zabývala jsem se zde ukrytými světy kolem nás, které existují, jen my je nemůžeme spatřit. Vytváření známě-neznámého světa, pohled dál, pocit bytí i snění Mým hlavním cílem se proto stalo vytvoření OÁZY místa, kde se dějí zázraky. Dětství a jeho čistá radost ze dne, ať už je venku slunce, déšť, sníh, vítr, cokoliv. Dítě je jednoduše šťastné, byť možná ani neví proč. Tato radost se nám v průběhu života nějak záhadně vytrácí. Neustále si stěžujeme, že je moc zima, nebo moc teplo. To by dítě nikdy nepocítilo, natož řeklo. Práci jsem proto rozdělila do 4 souborů, kdy každý symbolizuje jedno ze čtyř ročních období. Jednotlivé soubory jsou laděny do barev, které dané období vystihují. Svou klinou, tichou, příjemnou "duševní oázu" nacházím pod vodou. Došla jsem tak k závěru, že pokud zázraky nevidíme, možná se nachází právě pod vodou. Jsou tam dobře ukryté, ale přesto existují. Proto se voda stává ústředním pojítkem. Odlila jsem příjemné oblé tvary, vytvořené mnou s pomocí vody. Postupně se tak dostávám k vysvětlení hlavního záměru, kterým je vytvoření OÁZY. Pro mě jsou oázami naše české rybníky. Vybrala jsem si ty pro mne nejdůležitější, a podle nich jsem si stylizací vytvořila obrys podstavy, kde jsou umístěny výsledné objekty. Vyřezala jsem je z březového dřeva, které má jemnou kresbu se světlou barevností. Nepostradatelnou součástí je určitě variabilnost objektů, kdy je vyžadován kontakt, při němž si lze jednotlivé objekty libovolně skládat a kombinovat. Tuto variabilitu zajišťují krátké trubičky, které jsou zabudovány do podstavy i samotných objektů a díky spojovacím tyčinkám si je lze na sebe různě skládat. Malým ozvláštněním každého souboru je objekt/šperk. Odebráním z podstavy se tento objekt stane šperkem, který lze nosit jako náhrdelník.
Abstrakt v dalším jazyce: The subject of my thesis is based on Pablo Picasso´s quote: "Art is not truth. Art is a lie that makes us realize the truth." This saying describes precisely how I see the art as a media that could be used to express one´s inner truths, that are otherwise verbally inexpressible. Conceptually, I based my work on my previous collection World Of Islands, where I explored hidden worlds surrounding us. They surely exist, but they are impossible to be seen. I am forming an expression of knowingly-unknown world, further vision, feelings of existence and dreaming. Therefore, my main objective was to create THE OASIS the place where miracles may happen. Childhood with all its joy of every single day, be it sunny, rainy, snowy, windy Children are just happy, even though they might not know the reason why. This pure joy seems to mysteriously fade away as we grow older. Suddenly, we start to complain. It´s allegedly either too cold or too hot. I divided my work in four collections symbolizing the four seasons of the year, toned in colours typical for each season. I myself find my calm, silent, comfortable "spiritual oasis" under water. Maybe all those miracles just lay under water, out of our sight, well hidden, but still there, still close enough, within our reach. Water therefore became the linking substance of my work. Using water itself, I have cast rounded, tactile shapes, evoking all those secret little things we can find under the water surface. And here comes the main goal of my work to create THE OASIS. To me, oases are embodied by beautiful Czech ponds. I have selected four of those, that mean the most to me and I have abstracted four figure silhouettes symbolizing each one of them, to serve as bases for the objects. I havecarved the bases of birch wood, that is of delicate pattern and soft colour. A vital part of the whole collection is variability. Using touch and feeling, one can combine and assemble the objects to the liking, using small metal tubes built in both the objects and the wooden bases. Each collection is unique thanks to one piece of jewellery. By removing the object from the base, it reveals its decorative function and can be worn as a necklace.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KDE)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
DP_tichackova.pdfPlný text práce4,14 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Tichackova.pdfPosudek oponenta práce762,04 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Tichackova_0.pdfPosudek vedoucího práce805,92 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Tichackova_1.pdfPrůběh obhajoby práce395,78 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/33334

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.