Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorBalcarová, Markéta
dc.date.accessioned2019-04-08T10:00:18Z-
dc.date.available2019-04-08T10:00:18Z-
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationBALCAROVÁ, M. Manieristische figurae serpentinatae in Eichendorffs Novelle ‚Das Marmorbildʻ als Charakteristik einer falschen Kunst. Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Ostraviensis. Studia germanistica, 2017, roč. neuveden, č. 21, s. 39-56. ISSN 1803-408X.en
dc.identifier.issn1803-408X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/33876
dc.description.abstractTento příspěvek popisuje hadí linie v Eichendorffově povídce Mramorová socha, které jsou v manýristickém stylu vepsány do postavy Venuše. Tyto figurae serpentinatae nabývají na dynamice, jsou stále nepřehlednější. Nakonec kondenzují a stanou se z nich odporní hadi, kteří vzbuzují asociace se lstivým biblickým hadem, s hady symbolizujícími rozklad na zádech středověké alegorie Frau Welt a také s nebezpečnou Echidnou z antické mytologie. Na základě těchto aluzí se stává i umění, které symbolizuje postava Venuše, destruktivním a nebezpečným. Několikerá kontextualizace hadů jasně dokládá, že lze povídku Mramorová socha číst dvojím způsobem. V užším smyslu lze Venuši považovat za umění romantismu, v širším smyslu za personifikaci umělecké problematiky všeobecně.cs
dc.description.abstractDieser Beitrag beschreibt die Schlangenlinien in Eichendorffs Novelle Das Marmorbild, die im manieristischen Stil dem Körper der Venus eingeschrieben sind. Diese figurae serpentinatae werden dynamisch, sie sind immer unübersichtlicher. Schließlich kondensieren sie und werden zu abscheulichen Schlangen, die Assoziationen mit der listigen biblischen Schlange, mit den die Verwesung auf dem Rücken der mittelalterlichen Frau-Welt-Allegorie symbolisierenden Schlangen sowie mit der gefährlichen Echidna aus der antiken Mythologie hervorrufen. Aufgrund dieser Allusionen wird auch die Kunst, für die die Venus-Gestalt steht, destruktiv und gefährlich. Die mehrfache Kontextualisierung der Schlangen belegt klar, dass die Novelle Das Marmorbild auf zweierlei Weise zu lesen ist. Im engeren Sinne kann Venus für die Kunst der Romantik gehalten werden, im weiteren Sinne für die Personifizierung der künstlerischen Problematik allgemein.de
dc.format18 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isodede
dc.publisherOstravská univerzitacs
dc.rightsPlný text není přístupný.cs
dc.rights© Ostravská univerzitacs
dc.subjectromantismuscs
dc.subjectuměleccs
dc.subjectuměnícs
dc.subjectmanýrismuscs
dc.subjecthad, figura serpentinatacs
dc.subjectbiblecs
dc.subjectmytologiecs
dc.titleManieristische figurae serpentinatae in Eichendorffs Novelle ‚Das Marmorbildʻ als Charakteristik einer falschen Kunstde
dc.title.alternativeManýristické figurae serpentinatae v Eichendorffově povídce „Mramorová socha“ jako charakteristika nesprávného uměnícs
dc.typečlánekcs
dc.typearticleen
dc.rights.accessclosedAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.subject.translatedRomantiken
dc.subject.translatedKünstleren
dc.subject.translatedKünstlertumen
dc.subject.translatedManierismusen
dc.subject.translatedSchlangeen
dc.subject.translatedfigura serpentinataen
dc.subject.translatedBibelen
dc.subject.translatedMythologieen
dc.type.statusPeer-revieweden
dc.identifier.obd43925808
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KGS)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
Balcarova.pdf1,83 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/33876

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD