Název: | Badatelsky orientovaná výuka ve výuce přírodopisu a biologie pohledem učitelů z praxe a budoucích učitelů |
Autoři: | Rokos, Lukáš Lišková, Jana |
Citace zdrojového dokumentu: | Arnica: časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání. 2020, č. 1, s. 18-25. |
Datum vydání: | 2020 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická |
Typ dokumentu: | článek article |
URI: | https://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2020/Arnika_2020_1-3-Rokos-Liskova-web.pdf http://hdl.handle.net/11025/39788 |
ISSN: | 1804-8366 |
Klíčová slova: | badatelsky orientované vyučování;úrovně bádání;badatelská úloha;učitel přírodopisu a biologie |
Klíčová slova v dalším jazyce: | research-oriented teaching;levels of research;research task;science teacher;biology teacher |
Abstrakt: | Prezentovaný příspěvek se věnuje tomu, jakým způsobem rozumí podstatě badatelsky orientovaného vyučování ve výuce přírodopisu učitelé z praxe a studenti učitelství. Data byla získána pomocí virtuálního prostředí Mentimeter během diskuzí s učiteli při projektových setkání a v rámci seminářů se studenty učitelství na pedagogické fakultě. Následně byly s náhodně vybranými učiteli a studenty provedeny polo-strukturované rozhovory za účelem rozvedení jejich odpovědí. Zjištěné výsledky se shodují s jinými výzkumy soustředícími se na porozumění podstatě badatelsky orientovaného vyučování ze strany učitelů či vysokoškolských studentů. Bylo zjištěno, že učitelé často označují volně dostupné badatelské úlohy za příliš obtížné pro jejich žáky, kteří nemají dostatečné zkušenosti s bádáním. To ukazuje na fakt, že si učitelé neuvědomují existenci různých úrovní bádání. Obě skupiny respondentů také v některých případech zcela přesně nechápou, co je hlavní podstatou badatelských úloh, jelikož za badatelsky orientované vyučování označují občas aktivity, které s tímto přístupem nemají nic společného. |
Práva: | © Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická |
Vyskytuje se v kolekcích: | Číslo 1 (2020) Číslo 1 (2020) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Arnika_2020_1-3-Rokos-Liskova-web.pdf | Plný text | 215,2 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/39788
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.