Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorKovanda, Jan
dc.contributor.authorMalkovský, Zdeněk
dc.contributor.authorRulc, Vojtěch
dc.date.accessioned2021-05-17T10:00:21Z-
dc.date.available2021-05-17T10:00:21Z-
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationKOVANDA, J. MALKOVSKÝ, Z. RULC, V. Možnosti zajištění aktivní bezpečnosti u kolejových vozidel městské hromadné dopravy. Nová železniční technika, 2020, roč. 28, č. 6, s. 18-22. ISSN 1210-3942.cs
dc.identifier.issn1210-3942
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/43221
dc.description.abstractČlánek se zabývá současným trendem zvyšování aktivní a pasivní bezpečnosti dopravy a je zaměřen do oblasti kolejových vozidel, konkrétně tramvají. Příspěvek vychází z výsledků projektu zaměřeného na vývoj bezpečného čela tramvaje v rámci programu TRIO.cs
dc.format5 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherMilan Sedlákcs
dc.relation.ispartofseriesNová železniční technikacs
dc.rightsPlný text je přístupný v rámci univerzity přihlášeným uživatelům.cs
dc.rights© Milan Sedlákcs
dc.subjectaktivní bezpečnostcs
dc.subjectkolejová vozidla městské hromadné dopravycs
dc.titleMožnosti zajištění aktivní bezpečnosti u kolejových vozidel městské hromadné dopravycs
dc.title.alternativeImplementation posibilities of active safety measures for urban public transport vehiclesen
dc.typečlánekcs
dc.typearticleen
dc.rights.accessrestrictedAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.description.abstract-translatedThe aim of this paper is to contribute to investigation of passive safety of passengers in railway vehicles using numerical simulations. At first, a typical interior of a railway vehicle is created in the Virtual Performance Solution software. It includes finite element models of seats. Their mechanical properties have been determined experimentally. Particular attention is paid to the table in the backseat as a potentially harmful element. In numerical simulations, both folded and unfolded states of the table are considered. The passenger is represented with the virtual human body model Virthuman. Its structure is composed of rigid bodies and deformable segments to account for deformability of soft tissues. It allows for the prediction of injury risk. The numerical simulations aim to investigate the potential benefit of standard seat belts in a railway vehicle. Therefore, the passenger is seated considering three configurations: seating with no constraints, belted with a two-point belt and a three-point belt. The interior is loaded with a crash-pulse prescribed by the GM/RT2100 regulation. The results are discussed in terms of passenger kinematics and injury risk.en
dc.subject.translatedactive safetyen
dc.subject.translatedrail vehicles of the urban public transporten
dc.type.statusPeer-revieweden
dc.identifier.obd43932778
dc.project.IDFV20441/Výzkum a vývoj bezpečného čela tramvajecs
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (RTI)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
NŽT 6_2020 Možnosti zajištění aktivní bezpečnosti.pdf6,94 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/43221

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD