Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorPišl, Vojtěch
dc.contributor.authorVolavka, Jan
dc.contributor.authorChvojková, Edita
dc.contributor.authorČechová, Kateřina
dc.contributor.authorKavalířová, Gabriela
dc.contributor.authorVevera, Jan
dc.date.accessioned2021-11-01T11:00:32Z-
dc.date.available2021-11-01T11:00:32Z-
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationPIŠL, V. VOLAVKA, J. CHVOJKOVÁ, E. ČECHOVÁ, K. KAVALÍŘOVÁ, G. VEVERA, J. Dissociation, Cognitive Reflection and Health Literacy Have a Modest Effect on Belief in Conspiracy Theories about COVID-19. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2021, roč. 18, č. 10, s. nestránkováno. ISSN: 1661-7827cs
dc.identifier.issn1661-7827
dc.identifier.uri2-s2.0-85105702270
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/45605
dc.description.abstractPochopení prediktorů víry v konspirační teorie související s onemocněním COVID-19 a ochota nechat se proti němu očkovat může pomoci při řešení současných i budoucích pandemií. Zkoumáme, jak psychologické a kognitivní charakteristiky ovlivňují obecnou konspirační mentalitu a konspirační teorie související s onemocněním COVID-19. Průřezová studie byla provedena na základě údajů z online průzkumu vzorku českých vysokoškolských studentů (n = 866) shromážděného v lednu 2021 s využitím vícerozměrné lineární regrese a mediální analýzy. Šestnáct procent respondentů věřilo, že COVID-19 je podvod, a 17 % věřilo, že COVID-19 byl záměrně vytvořen lidmi. Sedm procent rozptylu teorie náhody a 10 % rozptylu teorie vzniku bylo vysvětleno (v sestupném pořadí podle relevance) nízkou kognitivní reflexí, nízkou digitální zdravotní gramotností, vysokými zkušenostmi s disociací a do určité míry i vysokou vnímavostí nepravdivých sdělení. Víra v konspirační teorie související s COVID-19 závisela méně na psychologických a kognitivních proměnných ve srovnání s konspirační mentalitou (vysvětleno bylo 16 % rozptylu). Vliv digitální zdravotní gramotnosti na víru v konspirační teorie související s COVID-19 bylo zmírněn kognitivní reflexí. Víra v konspirační teorie související s COVID-19 byla ovlivněna zkušenostmi s disociací, kognitivní reflexí, digitální zdravotní gramotností a vnímavostí nepravdivých sdělení.cs
dc.format12 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenen
dc.publisherMDPIen
dc.relation.ispartofseriesInternational Journal of Environmental Research and Public Healthen
dc.rights© authorsen
dc.subjectkonspirační teoriecs
dc.subjectCOVID-19cs
dc.subjectzdravotní gramotnostcs
dc.subjectdisociacecs
dc.subjectkognitivní reflexecs
dc.subjectvnímavost nepravdivých sdělenícs
dc.subjecteHEALScs
dc.titleDissociation, Cognitive Reflection and Health Literacy Have a Modest Effect on Belief in Conspiracy Theories about COVID-19en
dc.title.alternativeDisociace, kognitivní reflexe a zdravotní gramotnost mají mírný vliv na víru v konspirační teorie o COVID-19cs
dc.typečlánekcs
dc.typearticleen
dc.rights.accessopenAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.description.abstract-translatedUnderstanding the predictors of belief in COVID-related conspiracy theories and willingness to get vaccinated against COVID-19 may aid the resolution of current and future pandemics. We investigate how psychological and cognitive characteristics influence general conspiracy mentality and COVID-related conspiracy theories. A cross-sectional study was conducted based on data from an online survey of a sample of Czech university students (n = 866) collected in January 2021, using multivariate linear regression and mediation analysis. Sixteen percent of respondents believed that COVID-19 is a hoax, and 17% believed that COVID-19 was intentionally created by humans. Seven percent of the variance of the hoax theory and 10% of the variance of the creation theory was explained by (in descending order of relevance) low cognitive reflection, low digital health literacy, high experience with dissociation and, to some extent, high bullshit receptivity. Belief in COVID-related conspiracy theories depended less on psychological and cognitive variables compared to conspiracy mentality (16% of the variance explained). The effect of digital health literacy on belief in COVID-related theories was moderated by cognitive reflection. Belief in conspiracy theories related to COVID-19 was influenced by experience with dissociation, cognitive reflection, digital health literacy and bullshit receptivity.en
dc.subject.translatedconspiracy theoriesen
dc.subject.translatedCOVID-19en
dc.subject.translatedhealth literacyen
dc.subject.translateddissociationen
dc.subject.translatedcognitive reflectionen
dc.subject.translatedbullshit receptivityen
dc.subject.translatedeHEALSen
dc.identifier.doi10.3390/ijerph18105065
dc.type.statusPeer-revieweden
dc.identifier.document-number654851800001
dc.identifier.obd43933083
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KTV)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
ijerph-18-05065.pdf538,04 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/45605

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD