Title: | Role češtiny jako mateřského jazyka při osvojování si angličtiny se zaměřením na pozitivní transfer čtenářských strategií |
Other Titles: | The Role of Czech as L1 in the Acquisition of English with a Focus on Positive Transfer of Reading Strategies |
Authors: | Pastyříková, Lada |
Advisor: | Reynaert Barbora, Mgr. Ph.D. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/48335 |
Keywords: | čtenářské strategie;pozitivní transfer;mateřský jazyk;osvojování si druhého jazyka;gramotnost;porozumění textu;opora učení (scaffolding) |
Keywords in different language: | reading strategies;positive transfer;mother tongue;second language acquisition;literacy;reading comprehension;scaffolding. |
Abstract: | Tato diplomová práce nejprve v teoretické části představuje roli mateřského jazyka (češtiny) při osvojování druhého jazyka (angličtiny) a to společně s problematikou spadající do této oblasti. Konkrétně představuje roli mateřského jazyka v rámci učebních strategií se zvláštním zaměřením na přenos čtenářských strategií z mateřského jazyka (češtiny) do jazyka druhého (angličtiny). V praktické části následně pomocí výzkumu provedeného na základné škole v České republice zjišťuje, zdali je možné přenést do angličtiny vybrané čtenářské strategie, které již byly na určité úrovni v češtině osvojeny. Součástí výzkumu je i druhá výzkumná otázka zabývající se oporou učení, tzv. scaffoldingem jako formy podpory používané ke splnění zadaných čtenářských úkolů. Na závěr práce odůvodňuje výsledky provedeného výzkumu a opírá je nejen o teoretickou část této práce, ale zároveň i o potřeby žáků, které byly zkoumány v rámci analýzy potřeb. |
Abstract in different language: | This diploma thesis has the following aims. Firstly, to introduce the role of the mother tongue in second language acquisition and related issues with a special focus on the transfer of learning strategies, specifically the positive transfer of reading strategies from the first language (L1) to the second language (L2). Subsequently, in research conducted at a primary school in the Czech Republic, to determine whether the selected reading strategies that have been acquired and developed to a sufficient level in the Czech language are transferable from L1 (Czech) to L2 (English) or not. Furthermore, the second research question examines whether scaffolding helps students to achieve the goal of the selected reading tasks. Lastly, to provide reasons for the positive research results based not only on the theoretical part of this work, but also on the student needs monitored during the research. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KAN) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DP_Pastyrikova Lada_finalni verze.pdf | Plný text práce | 3,12 MB | Adobe PDF | View/Open |
Scan_prubeh_Pastyrikova.pdf | Průběh obhajoby práce | 328,6 kB | Adobe PDF | View/Open |
Scan_pos_Reyn_Pastyrikova.pdf | Posudek vedoucího práce | 41,34 kB | Adobe PDF | View/Open |
Scan_pos_Skop_Pastyrikova.pdf | Posudek oponenta práce | 396,24 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/48335
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.