Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorMonkova, Katarina
dc.contributor.authorUrban, Marek
dc.contributor.authorMorávka, Štefan
dc.contributor.authorMonka, Peter Pavol
dc.contributor.authorBožić, Željko
dc.date.accessioned2022-09-12T10:00:24Z-
dc.date.available2022-09-12T10:00:24Z-
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationMONKOVA, K. URBAN, M. MORÁVKA, Š. MONKA, PP. BOŽIĆ, Ž. Development and analyses of a lever system for a newly designed self-equalising thrust bearing. ENGINEERING FAILURE ANALYSIS, 2022, roč. 137, č. JUL 2022, s. nestránkováno. ISSN: 1350-6307cs
dc.identifier.issn1350-6307
dc.identifier.uri2-s2.0-85126868865
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/49642
dc.description.abstractAxiální ložiska jsou nepochybně jednou ze základních součástí turbín a kompresorů. Nicméně, v mnoha případech dochází k asymetrickému zatížení ložisek, např. v důsledku tepelných deformací, nepřesností při výrobě nebo prostým vychýlením hřídele. Předložený výzkum se zabývá některými základními kroky komplexního výzkumu souvisejícího s vývojem nového samovyrovnávacího axiálního ložiska. Zaměřuje se na konstrukci jeho nejdůležitější části - vahadla, které zodpovídá za správnou vyrovnávací funkci. Cílem studie bylo navrhnout nový typ geometrie vahadel, vytvořit jeho numerický model a pomocí numerické analýzy a výpočtů předpovědět, jak bude vypadat jeho použitelnost v reálných podmínkách. Byla vyhodnocena napětí podle von Misesovy hypotézy, jakož i kontaktní tuhost podle Hertzovy teorie. Páka byla modelována ve dvou velikostech vhodných pro ložiska představující nejčastěji používané typy ve výkonných strojích. Pro konstrukci a výrobu vahadedl byla použita ocel 34CrNiMo6 ve zušlechtěném stavu s mezí kluzu 900 MPa. Výsledky dosažené při experimentálních statických zkouškách a ověřováních v provozních podmínkách potvrdily správnost konečného návrhu geometrie vahadel, jejich dostatečnou tuhost, jakož i dobrou funkčnost axiálního ložiska a jeho spolehlivost.cs
dc.format15 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenen
dc.publisherElsevieren
dc.relation.ispartofseriesEngineering Failure Analysisen
dc.rightsPlný text je přístupný v rámci univerzity přihlášeným uživatelům.cs
dc.rights© Elsevieren
dc.subjectvahadlocs
dc.subjectkonstrukcecs
dc.subjectaxiální ložiskocs
dc.subjectanalýzacs
dc.subjectexperimentální zkouškycs
dc.titleDevelopment and analyses of a lever system for a newly designed self-equalising thrust bearingen
dc.title.alternativeVývoj a analýza vahadlového systému pro nově navržené samovyrovnávací axiální ložiskocs
dc.typečlánekcs
dc.typearticleen
dc.rights.accessrestrictedAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.description.abstract-translatedThrust bearings are undoubtedly one of the essential parts of turbines and compressors. However, there are many cases in which asymmetric load occurs on the bearings due to e.g. thermal deformations, production inaccuracies or a simple deflection of the shaft. The presented research deals with some basic steps involved in comprehensive research related to developing a new selfequalising thrust bearing. It focuses on the design of its most crucial part - lever, which is responsible for the proper equalising functionality. The study aimed to design a new type of lever geometry, create its numerical model, and, through numerical analysis and calculations, predict its useability in real conditions. According to von Mises hypothesis, stresses were evaluated, as well as contacts and stiffness according to Hertz’s theory. The lever was modelled in two sizes, which suit the bearings representing the most often used types in powerful machines. For the levers’ design and production, the steel 34CrNiMo6 has been used in a refined state with a yield strength of 900 MPa. The results achieved within the experimental static tests and verifications in operating conditions confirmed the correctness of the final geometry design of the levers, its sufficient stiffness, as well as good functionality of the thrust bearing and its reliability.en
dc.subject.translatedLeveren
dc.subject.translatedDesignen
dc.subject.translatedThrust bearingen
dc.subject.translatedAnalysisen
dc.subject.translatedExperimental testsen
dc.identifier.doi10.1016/j.engfailanal.2022.106215
dc.type.statusPeer-revieweden
dc.identifier.document-number799703300002
dc.identifier.obd43936521
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
MORAVKA_Development_and_analyses.pdf13,49 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/49642

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD