Název: | Teoretická úskalí etnografického filmu v kontextu (vizuální) antropologie a československého národopisu |
Další názvy: | Theoretical pitfalls of ethnographic filmmaking in the context of (visual) anthropology and Czechoslovak ethnography |
Autoři: | Hirt, Tomáš |
Citace zdrojového dokumentu: | HIRT, T. Teoretická úskalí etnografického filmu v kontextu (vizuální) antropologie a československého národopisu. Biograf, 2021, roč. Neuveden, č. 73-74, s. 15-49. ISSN: 1211-5770 |
Datum vydání: | 2021 |
Nakladatel: | občanské sdružení Časopis Biograf |
Typ dokumentu: | článek article |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/50521 |
ISSN: | 1211-5770 |
Klíčová slova: | vizuální antropologie, etnografický film, dokumentární film, československá etnografie |
Klíčová slova v dalším jazyce: | visual anthropology;ethnographic film;documentary film;Czechoslovak ethnography |
Abstrakt: | Článek představuje snahu o zmapování vývoje a souvislostí rezervovaného postoje teoretiků etnografického filmu k dokumentární kinematografii a filmové teorii a zároveň kritickou reflexi vizuálně-antropologické tradice etnografického filmování z pozic současné teorie dokumentárního filmu. Cílem příspěvku je ukázat, z jakých ideových a epistemologických rámců teoretické podcenění filmového média ve vizuální antropologii vyvěrá. K tradici etnografického filmování se nevztahuji jako k jednolitému celku, naopak přihlížím k námětové, koncepční i formální rozmanitosti filmové tvorby rozvíjené pod etiketou etnografický film, jakož i k paradigmatickým rozdílům v jejím teoretickém uchopení oborovými autoritami, přičemž (naivnímu) observačnímu realismu, který teorii i praxi etnografického filmu v podstatě stále dominuje, nepřikládám výsadní postavení a chápu jej pouze jako jednu z forem utváření významu filmového sdělení. Předmětem následné analýzy nejsou primárně filmová díla, ale teoretické texty publikované v programových vizuálně-antropologických sbornících, přehledových publikacích a odborných časopisech. Mezi analyzované formy etnografického filmování kladu i tu, která se odehrávala v rámci československého národopisu, neboť cílem této stati je i komparativní zasazení českého a československého etnografického (národopisného) filmu do širšího historického kontextu využití audiovizuálních prostředků v antropologicky orientovaných vědách. |
Abstrakt v dalším jazyce: | The article presents an effort to map the development and context of a reserved attitude of ethnographic film theorists towards documentary cinematography and film theory. It also presents a critical reflection regarding the visual-anthropological tradition of ethnographic filmmaking from the positions of contemporary documentary film theory. The aim of this paper is to show the ideological and epistemological frameworks of the theoretical underestimation of the film medium in visual anthropology. The subject matter of the analysis does not, above all, include individual films, but, rather, theoretical texts published in programmatic visual-anthropological proceedings, review publications and professional journals. The analyzed forms of ethnographic filming include filmmaking which took place within the framework of Czechoslovak ethnography. The aim of this article is a comparative placement of Czech and Czechoslovak ethnographic filmmaking in a broader historical context regarding the use of audio-visual means in anthropologically oriented sciences. |
Práva: | © Časopis Biograf (občanské sdružení) |
Vyskytuje se v kolekcích: | Články / Articles (KSA) OBD |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|
clanky_pdf_v7302.pdf | 663,2 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/50521
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.