Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Bláha, Jaroslav | |
dc.date.accessioned | 2023-02-20T11:00:23Z | - |
dc.date.available | 2023-02-20T11:00:23Z | - |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | BLÁHA, J. Richard Wagner a Honoré Daumier. Expresivní realismus v opeře a malbě. Hudební výchova, 2021, roč. 29, č. 4, s. 13-17. ISSN: 1210-3683 | cs |
dc.identifier.issn | 1210-3683 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11025/51512 | |
dc.description.abstract | Studie je zaměřena na dovršení reformy opery v hudebním dramatu Richarda Wagnera s důrazem na symbiózu realismu a expresionismu a jednoty souborného díla (Gesamkunstwerku) v procesu od belcantové opery první třetiny 19. století do nástupu velké opery po roce 1830 a obdobné syntézy realismu a expresionismu v závěrečné fázi tvorby Honoré Daumiera, představitele sociálně kritické realismu v malířství 19. století. | cs |
dc.format | 5 s. | cs |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | cs |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs |
dc.relation.ispartofseries | Hudební výchova | cs |
dc.rights | Plný text není přístupný. | cs |
dc.rights | © Univerzita Karlova − Pedagogická fakulta | cs |
dc.subject | Opera seria | cs |
dc.subject | opera buffa | cs |
dc.subject | komická opera | cs |
dc.subject | belcantová opera | cs |
dc.subject | hudební drama | cs |
dc.subject | velká opera | cs |
dc.subject | romantismus | cs |
dc.subject | realismus | cs |
dc.subject | expresivní realismus | cs |
dc.subject | Gesamkunstwerk | cs |
dc.subject | leitmotiv | cs |
dc.subject | sociálně kritický realismus | cs |
dc.title | Richard Wagner a Honoré Daumier. Expresivní realismus v opeře a malbě | cs |
dc.title.alternative | Richard Wagner and Honore Daumier. Expresive Realism in Opera and Paintings | en |
dc.type | článek | cs |
dc.type | article | en |
dc.rights.access | closedAccess | en |
dc.type.version | publishedVersion | en |
dc.description.abstract-translated | This study focuses on the culmination of the reform of opera in Richard Wagner's musical drama with an emphasis on the symbiosis of realism and expressionism and the unity of the total artwork (Gesamkunstwerk) from the bel canto opera in the first third of the 19th century until the emergence of the Grand opera after 1830 and the analogous synthesis of realism and expressionism found in the final period of the work of Honoré Daumier, a representative of socially critical realism in 19th century painting. | en |
dc.subject.translated | Opera series | en |
dc.subject.translated | buffa opera | en |
dc.subject.translated | comic opera | en |
dc.subject.translated | belcant opera | en |
dc.subject.translated | musical drama | en |
dc.subject.translated | grand opera | en |
dc.subject.translated | romanticism | en |
dc.subject.translated | realism | en |
dc.subject.translated | expressive realism | en |
dc.subject.translated | Total works | en |
dc.subject.translated | leitmotif | en |
dc.subject.translated | socially critical realism | en |
dc.type.status | Peer-reviewed | en |
dc.identifier.obd | 43935889 | |
Appears in Collections: | Články / Articles (KHK) OBD |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
hv_4_2021_maketa_.pdf | 6,51 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/51512
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.