Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Quinn Novotná, Veronika | |
dc.contributor.author | Dunková, Jiřina | |
dc.date.accessioned | 2023-02-27T11:00:24Z | - |
dc.date.available | 2023-02-27T11:00:24Z | - |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | QUINN NOVOTNÁ, V. DUNKOVÁ, J. The Role of English Literature in Teaching Englishes: Moving Towards Educating Transcultural Communicators.. ELOPE: English Language Overseas Perspectives and Enquiries, 2022, roč. 19, č. 2, s. 169-194. ISSN: 1581-8918 | cs |
dc.identifier.issn | 1581-8918 | |
dc.identifier.uri | 2-s2.0-85145562161 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11025/51613 | |
dc.description.abstract | S čím dál větší globalizací začali angličtinu postupně jazykově a kulturně ovlivňovat vícejazyční mluvčí jiných jazyků, což může mít dopad na zavedené jazykové normy a standardy. Tento článek se nejprve zabývá terminologickými otázkami souvisejícími s oblastí globálních angličtin a angličtiny jako lingua franca, poté po přehledu kurikulárních dokumentů relevantních pro český vzdělávací kontext shrnuje zjištění z pilotního výzkumu provedeného na místních akademicky zaměřených gymnáziích, který odhalil, že učitelé angličtiny zřejmě stále spojují anglicky psanou literaturu s tvůrčí produkcí vnitřního okruhu (Kachru 1985). S úmyslem překlenout propast mezi teorií a praxí jsme navrhli a pilotně ověřili několik plánů výuky zohledňujících širší pojetí anglofonního literárního kánonu zahrnujícího díla ze všech tří kachruoských kruhů. Předpokládáme, že širší kontakt s takovou literární tvorbou může pomoci vychovat generaci transkulturních mluvčí, tj. uživatelů jazyka, úspěšně komunikují v dynamických jazykových interakcích napříč kulturami. | cs |
dc.format | 26 s. | cs |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | en |
dc.publisher | University of Ljubljana Press | en |
dc.relation.ispartofseries | ELOPE: English Language Overseas Perspectives and Enquiries | en |
dc.rights | © University of Ljubljana Press | en |
dc.subject | globální angličtina, angličtina jako lingua franca, literární tvořivost, multikulturní mluvčí, vzdělávání učitelů | cs |
dc.title | The Role of English Literature in Teaching Englishes: Moving Towards Educating Transcultural Communicators. | en |
dc.title.alternative | Úloha anglické literatury ve výuce angličtin(y): Jak vykročit k výchově transkulturních mluvčí | cs |
dc.type | článek | cs |
dc.type | article | en |
dc.rights.access | openAccess | en |
dc.type.version | publishedVersion | en |
dc.description.abstract-translated | With the globalization of English, multilingual speakers of other languages have started to influence it linguistically and culturally, potentially challenging its established norms and standards. This paper first addresses terminological issues related to the area of Global Englishes and English as a lingua franca, then upon reviewing curricular documents relevant to the Czech educational context it summarizes findings from a pilot study conducted at local academically oriented high schools revealing that the English teachers still seem to associate ‘English’ literature with inner circle creative production. Intending to bridge the gap between theory and practice, we designed and piloted several lesson plans taking heed of a broader conception of the anglophone literary canon inclusive of works from across all Kachruvian circles. We postulate that extended exposure to such literary creativity may help raise a generation of transcultural communicators, i.e. language users who thrive in dynamic language interactions across cultures. | en |
dc.subject.translated | Global Englishes | en |
dc.subject.translated | English as a lingua franca | en |
dc.subject.translated | literary creativity | en |
dc.subject.translated | multicultural communicators | en |
dc.subject.translated | teacher education | en |
dc.identifier.doi | 10.4312/elope.19.2.169-194 | |
dc.type.status | Peer-reviewed | en |
dc.identifier.obd | 43938203 | |
Appears in Collections: | Články / Articles (KAJ) OBD |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
ELOPE_2022_VQN_JD.pdf | 5,74 MB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/51613
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.