Title: Úroveň sportovní gymnastiky na 2. stupni základních škol
Other Titles: Level of gymnastics at upper primary school
Authors: Zahradník, Pavel
Advisor: Valach Petr, Mgr. Ph.D.
Referee: Kalistová Petra, Mgr.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/52740
Keywords: tělesná výchova;gymnastika;druhý stupeň zš;motorická dovednost
Keywords in different language: physical education;gymnastics;upper primary school;motor skill
Abstract: V mé bakalářské práci jsem se věnoval zjištění a srovnání úrovně sportovní gymnastiky žáků druhého stupně základních škol. Do testování se celkem zapojilo 60 žáků ze dvou základních škol v Plzeňském kraji. Každý žák byl otestován ze tří gymnastických tvarů. Výkony každého probanda byly poté hodnoceny podle hodnotící škály dle Darwishe (1987). Následně jsem vypočítal průměrné výkony jednotlivců i výkon celé školy. Pro porovnání výsledků obou škol jsem zvolil výpočet dle Mann - Whitneyho U Testu, kde jsem podle hodnoty p - levelu zjišťoval, zda je rozdíl ve výkonech obou škol statisticky významný, či nikoliv. Statistickou významnost jsem zjišťoval u všech tří gymnastických tvarů a po výpočtu se ukázalo, že ani v jednom ze tří testovaných cviků rozdíl statisticky významný nebyl. U všech gymnastických tvarů však lepších výsledků dosáhla testovaná škola "B". Výsledky mého testování ukázali, že úroveň osvojení gymnastických dovedností žáků druhého stupně základních škol je nízká a gymnastice ve školní tělesné výchově by mělo být věnováno více času.
Abstract in different language: In my bachelor's thesis, I focused on determining and comparing the level of artistic gymnastics among upper primary school pupils. A total of 60 pupils from two primary schools in the Pilsen region participated in the testing. Each pupil was tested on three gymnastic exercises. The performances of each subject were then evaluated according to the rating scale by Darwish (1987). After that I calculated the average performances of the individuals and the performance of the whole school. To compare the results of both schools I chose the Mann - Whitney U Test, where I used the p - level value to determine whether the difference in the performance of both schools is statistically significant or not. The statistical significance was tested for all three gymnastic exercises and after the calculation it turned out that the difference was not statistically significant in any of the three tested exercises. However, for all gymnastic exercises, the tested school "B" achieved better results. The results of my testing showed that the level of acquisition of gymnastic skills among upper primary school pupils is low, and more time should be devoted to gymnastics in school physical education.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KTV)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bakalarska prace - Zahradnik Pavel.pdfPlný text práce735,6 kBAdobe PDFView/Open
Pavel Zahradnik OP BP 2023.pdfPosudek oponenta práce150,54 kBAdobe PDFView/Open
Zahradnik Pavel.pdfPosudek vedoucího práce321,51 kBAdobe PDFView/Open
Zahradnik P..pdfPrůběh obhajoby práce33,78 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/52740

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.