Title: Role asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků s OMJ na 1. stupni vybrané ZŠ
Other Titles: The role of a teacher's assistant in the education of pupils with a different mother tongue at the 1st level of the selected primary school
Authors: Fránová, Anežka
Advisor: Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
Referee: Slowík Josef, PhDr. Ph.D.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/53274
Keywords: asistent pedagoga;žák s odlišným mateřským jazykem;žák-cizinec;spolupráce;pedagog;učitel;podpora.
Keywords in different language: teacher assistant;pupils with different mother tongue;alien;collaboration;teacher;support.
Abstract: Bakalářská práce pojednává o podpoře žáků s odlišným mateřským jazykem v oblasti vzdělávání na prvním stupni základní školy v podobě asistenta pedagoga. V teoretické části se zaměřujeme na dva základní prvky, které jsou podstatou celé práce. Jedním je asistent pedagoga, jeho legislativní ukotvení, náplň práce, kompetence a podpora asistenta pedagoga. Druhým prvkem je žák s odlišným mateřským jazykem. Opět je uveden přehled legislativy a podpůrná opatření, která se vztahují k cílové skupině. Teoretická část je zakončena spoluprací a komunikací rodiny žáka s odlišným mateřským jazykem a školou. Výzkumná část zkoumá právě podporu žáků s odlišným mateřským jazykem, která je poskytovaná ze strany asistenta pedagoga ve spolupráci s učitelem. Analyzuje a popisuje kompetence asistentů pedagoga, ale i naopak, posuzuje a vyhodnocuje podporu v profesním rozvoji ze strany vedení školy a oporu školního poradenského pracoviště.
Abstract in different language: The bachelor thesis deals with the support of pupils with a different mother tongue in the field of education at the first level of primary school in the form of a teaching assistant. The theoretical part focuses on two basic elements that are the essence of the whole thesis. One element is the teaching assistant, its legislative anchorage, the job description, the competences, and the teaching assistant's support. The second element is the pupil with a different mother tongue. Again, the overview of the legislation and support measures that apply to the target group are given. The theoretical part ends with the cooperation and communication between the family of the pupil with a different mother tongue and the school. The research part examines specifically the support for pupils with a different mother tongue that is provided by the teaching assistant in cooperation with the teacher. It analyses and describes the competences of teaching assistants, but also, conversely, it assesses and evaluates the support in professional development provided by the school management and the support of the school counselling centre.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bakalarska_prace_Franova_P20B0482P.pdfPlný text práce1,9 MBAdobe PDFView/Open
Franova VP.pdfPosudek vedoucího práce193,37 kBAdobe PDFView/Open
Franova OP.pdfPosudek oponenta práce63,46 kBAdobe PDFView/Open
Franova O 013.pdfPrůběh obhajoby práce340,96 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/53274

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.