Název: Učební úlohy podporující úspěšné osvojování slovní zásoby\nl{} ve výuce anglického jazyka
Další názvy: English language vocabulary learning: effective classroom tasks
Autoři: Hrbáčková, Kristýna
Vedoucí práce/školitel: Klečková Gabriela, Mgr. Ph.D.
Oponent: Lancová Klára, PhDr. Ph.D.
Datum vydání: 2023
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/54051
Klíčová slova: cílené procvičování slovní zásoby; výuka anglického jazyka; slovní zásoba; pravidelné procvičování.
Klíčová slova v dalším jazyce: deliberate vocabulary practice; english language teaching; vocabulary; regular practice.
Abstrakt: Diplomová práce se zabývá tématem procvičování slovní zásoby ve výuce anglického jazyka. Znalost slov je nedílnou součástí jazykové kompetence každého žáka, jelikož bez dostatečné slovní zásoby v cizím jazyce jednoduše nelze na kvalitní úrovni komunikovat. Z tohoto důvodu by pravidelné procvičování slovní zásoby nemělo být za žádných okolností ve výuce opomíjeno, a naopak by mělo být zařazováno do hodin anglického jazyka pravidelně. Všechny tři hypotézy, které byly následně, na základě výsledků šetření, potvrzeny či vyvráceny, jsou spjaty s obecnou otázkou, zdali je cílené procvičování slovní zásoby efektivní a vede k úspěšnému procesu učení či, v tomto případě, lepším výsledkům v testu. Ke sběru dat potřebných k vyvození závěrů a potvrzení či vyvrácení hypotéz byl použit akční výzkum formou experimentu. Samotný výzkum, který utváří praktickou část práce, je rozdělen do dvou dílčích částí zastupující dva odlišné přístupy k výuce anglické slovní zásoby. V první části šetření bylo cílené procvičování slovní zásoby pravidelně začleňováno do výuky. Naopak ve druhé části výzkumu nebyla cílenému procvičování slovní zásoby věnována zvláštní pozornost. Obě dílčí části výzkumu byly následně porovnány a na základě výsledků v testech, které účastníci výzkumu absolvovali vždy na začátku a konci každé výzkumné části, byly vyvozeny závěry. Přestože rozdíl mezi průměrným skóre v testech v obou částech šetření, tedy v obou přístupech ve výuce, není nijak markantní, výsledky potvrdily, že cílené procvičování slovní zásoby v hodinách anglického jazyka mělo na proces učení pozitivní vliv.
Abstrakt v dalším jazyce: The thesis deals with vocabulary teaching and learning. Vocabulary knowledge represents an indispensable part of language proficiency since, without vocabulary, one can only hardly communicate. Therefore, vocabulary practice should not be omitted under any circumstances in any language course and should be carried out regularly. The overall goal of the research is to examine how deliberate vocabulary practice influences vocabulary learning and if, in the end, leads to better learning results. Three hypotheses are to confirm or disprove employing the research findings. H1: Weaker pupils experience an improvement when practising vocabulary regularly in lessons. H2: Strong pupils do not experience any considerable improvement when practising vocabulary regularly in lessons. H3: In the whole language group, the average score improves when practising vocabulary regularly in lessons. The research tool used is action research in the form of an experiment. In the first part of the research, deliberate practice is integrated into English lessons regularly. On the contrary, no special attention to deliberate vocabulary practice is paid in the second research part. At the beginning and the end of both research parts, learners take a vocabulary test, and the results are analysed afterwards in order to draw conclusions and either confirm or disprove the hypotheses stated above. Even though the difference between the overall average score in the first and the second teaching approach was not a significant one, the findings of the research confirmed that deliberate vocabulary practice effectively influenced students´ vocabulary learning.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KAN)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
DP_Kristyna Hrbackova_cerven2023.pdfPlný text práce1,08 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Scan_pos_ved_Klec_Hrbackova.pdfPosudek vedoucího práce29,95 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Scan_pos_opon_Lanc_Hrbackova.pdfPosudek oponenta práce54,25 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Scan_prubeh_Hrbackova.pdfPrůběh obhajoby práce254,38 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/54051

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.