Název: Záškoláctví z historického pohledu
Další názvy: Extracurricular activities from a historical point of view
Autoři: Musílková, Květoslava
Vedoucí práce/školitel: Kocurová Marie, Doc. PaedDr. Ph.D.
Oponent: Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
Datum vydání: 2023
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/54242
Klíčová slova: formulář;historie;školská rada;reforma;zákon;záškoláctví
Klíčová slova v dalším jazyce: form;history;school board;reform;law;truancy
Abstrakt: Cílem této diplomové práce je zjistit, jakým způsobem bylo řešeno záškoláctví obecných škol v období od roku 1774 do nástupu komunismu v roce 1948. Zajímalo mě, jak bylo záškoláctví na školách sledováno a jaké právní normy s konkrétními postihy měli ředitelé škol k dispozici k potlačování a nápravě záškoláctví. V kapitole Historie školní docházky je předložen stručný přehled dějin pedagogiky doplněný všemi důležitými právními normami, které zásadním způsobem ovlivňovaly plnění povinné školní docházky, evidenci záškoláctví a postihy zákonných zástupců, kteří opakovaně neposílali své děti do školy. Historické prameny nám podávají svědectví o důsledné evidenci docházky žáků do škol. Ředitelé škol museli měsíčně podávat hlášení okresní zemské školské radě a ta v případě, že žádná domluva nepomáhala, stanovila pokutu, kterou museli rodiče zaplatit. Její výše se stanovovala dle závažnosti přestupku. V případě, že rodiče nebo zákonní zástupci neměli peníze na zaplacení, následoval až několikadenní trest odnětí svobody. Důvodem takto přísných pravidel jistě bylo velmi rozšířené nepochopení důležitosti vzdělání pro další osobní i profesní rozvoj dětí. Druhá kapitola je věnována dvěma významným reformátorům, kteří svými školskými reformami vešli do dějin evropské vzdělanosti a výchovy. Prvním z nich byl Jan Ignác Felbiger, pod jehož velením byl dokončen návrh školního řádu, který byl vydán dne 6. prosince 1774. Druhým významným reformátorem je Ferdinand Kindermann, zakladatel nového typu katolické školy a spoluautor rakouských školských reforem. Třetí až pátá kapitola přináší vzhled do několika mála právních norem, které měly určitý význam pro české školství v obdobích od počátku dvacátého století do konce roku 1948. V podstatě se dá konstatovat, že podobu školské soustavy až do 30. července 1937, kdy byl vydán školní a vyučovací řád pro školy obecné a měšťanské a pro školy (třídy) pomocné, i nadále určovaly Hasnerovy zákony z roku 1869. Zajímavé bylo zjištění, že i nová komunistická vláda v roce 1948, necelé tři měsíce po ujmutí se vlády, vydává nový školský zákon, který rovněž přesně stanovuje finanční postih anebo i trest odnětí svobody zákonným zástupcům za záškoláctví jejich dětí. Šestá kapitola podává přehled zjištěných formulářů týkajících se nedbalé docházky žáků. Konkrétní příklady řešení záškoláctví na školách v roce 1885 a v letech 1925 až 1927 přináší sedmá kapitola této diplomové práce. Získání podkladů pro napsání této práce znamenalo prostudování všech vládních věstníků od roku 1872 až do roku 1948, prostudování zápisů z pedagogických porad a seznámit se s dochovanou historickou korespondencí některých vybraných škol ve státních archivech v Berouně, Příbrami a Národním archivu v Praze na Chodově. Podařilo se mi tak doložit ucelený přehled právních norem, tiskopisů a evidence záškoláctví v uvedeném časovém období a prokázat, že existovaly velice účinné nástroje pro eliminaci záškoláctví.
Abstrakt v dalším jazyce: My thesis deals with the history of coping with truancy at primary schools in the period from 1774 to the rise of communism in 1948. I followed monitoring of truancy and legal norms for headmasters to improve school attendance. The chapter History of School Attendance brings a brief history of pedagogy with an overview of legal norms important for an approach to improving school attendance, truancy records and penalty for legal representatives who didn´t send their children to school regularly. Historical sources bring us an evidence of precise records of school attendance. Headmasters were obliged to report truants to their district council, which set a fine for the truants´ parents. The amount of the fine was according to the seriousness of the offence. In case the parents were not able to pay, they had to go to prison for a few days. The reason for such strict rules was misapprehension of school education importance for personal and professional development of children. The second chapter is devoted to two important European school reformers. One of them is Jan Ignác Felbiger who managed finishing School Rules released on 6th December 1774. The other important reformer is Ferdinand Kindermann who established a new type of catholic school and co-authored Austrian School Reforms. The third, fourth and fifth chapters deal with some legal norms which were important for the Czech school system in the period from the beginning of 20th century to the end of 1948. It is possible to say that up to 30th July 1937, when the new school rules for primary schools were accepted, the school system had been directed by Hasner´s Rules released in 1869. An interesting fact is to find that just three months after the communist government seized the reigns they released a new school law which also set a financial penalty or imprisonment for legal representatives of truant children. The sixth chapter gives a review of different forms regarding truancy. The seventh chapter brings some particular ways how truancy was solved in the years from 1925 to 1927. To complete this thesis, I studied all government gazetteers from 1872 to1948, reports from pedagogical councils and preserved historical school correspondence which were found in Beroun and Příbram State Archives and in Prague (Chodov) National Archiv. I managed to realize a complete summary of legal norms, forms and reports of truancy in the set period. I also managed to demonstrate very effective methods for truancy reduction that had existed it that time.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KPG)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Diplomova prace - K. Musilkova, DiS..pdfPlný text práce8,56 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Musilkova_DP.docxPosudek vedoucího práce20,2 kBMicrosoft Word XMLZobrazit/otevřít
Musilkova_prubeh.pdfPrůběh obhajoby práce228,49 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Oponent_DP_Musilkova.pdfPosudek oponenta práce796,6 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/54242

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.