Full metadata record
DC pole | Hodnota | Jazyk |
---|---|---|
dc.contributor.author | Tichý, Jaromír | |
dc.contributor.author | Vrbík, Václav | |
dc.contributor.author | Lovasová, Vladimíra | |
dc.date.accessioned | 2024-02-06T15:01:55Z | |
dc.date.available | 2024-02-06T15:01:55Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Arnica: časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání. 2023, č. 2, s. 59–63. | cs |
dc.identifier.issn | 1804-8366 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11025/55274 | |
dc.format | 5 s. | cs |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | cs |
dc.publisher | Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická | cs |
dc.rights | © Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická | cs |
dc.subject | screen-reader | cs |
dc.subject | Word | cs |
dc.subject | braillský řádek | cs |
dc.subject | speciální výpočetní technika | cs |
dc.subject | úplně nevidomý | cs |
dc.subject | prakticky nevidomý | cs |
dc.subject | osoba se zrakovým postižením | cs |
dc.subject | počítačový hlas | cs |
dc.subject | studium cizích jazyků | cs |
dc.title | Využití Wordu a screen-readeru při studiu jazyků u prakticky a úplně nevidomých | cs |
dc.type | article | en |
dc.type | článek | cs |
dc.rights.access | openAccess | en |
dc.type.version | publishedVersion | en |
dc.description.abstract-translated | Cílem článku je popsat možnosti zpřístupnění studijních materiálů, které by mohli využít úplně či prakticky nevidomí při studiu cizího jazyka. Nejdříve jsou představeny softwarové a hardwarové pomůcky pro uživatele počítačů s těžkým zrakovým handicapem. Následuje popis čtyř možností zpřístupnění studijních materiálů pro osoby s těžkým zrakovým postižením s pomocí Wordu a speciální výpočetní techniky. U každého postupu jsou popsány jeho přínosy i nedostatky z hlediska pedagogiky a psychologie. Vždy je uvedeno, do jaké míry umožňuje každá ze čtyř představovaných metod zpřístupnit nevidomým grafickou a fonetickou stránku cizího jazyka. V článku jsou uvedeny některé výsledky výzkumu, který je obsahemdizertační práce s názvem Strategie učení se cizímu jazyku u nevidomých studentů anglického jazyka jako cizího jazyka. Jsou zde také popsány praktické příklady využití možností screen-readeru a Wordu při výuce jazyků v neziskové organizaci s názvem TyfloCentrum. V závěru je uvedeno doporučení na nový výzkum v oblasti informatiky, který by umožnil rychlejší přípravu dokumentů ve Wordu, s jejichž pomocí by mohla být nevidomým zpřístupněna grafická i fonetická stránka cizího jazyka | cs |
dc.subject.translated | screen-reader | en |
dc.subject.translated | Word | en |
dc.subject.translated | braille line | en |
dc.subject.translated | special computing technology | en |
dc.subject.translated | completely blind | en |
dc.subject.translated | practically blind | en |
dc.subject.translated | visually impaired person | en |
dc.subject.translated | computer voice | en |
dc.subject.translated | study of foreign languages | en |
dc.type.status | Peer-reviewed | en |
Vyskytuje se v kolekcích: | Články / Articles (KVD) Články / Articles (KPS) Číslo 2 (2023) Číslo 2 (2023) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Arnika_2023-2_1-Tichy.pdf | Plný text | 157,4 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/55274
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.