Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorTichý, Jaromír
dc.contributor.authorVrbík, Václav
dc.contributor.authorLovasová, Vladimíra
dc.date.accessioned2024-02-06T15:01:55Z
dc.date.available2024-02-06T15:01:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationArnica: časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání. 2023, č. 2, s. 59–63.cs
dc.identifier.issn1804-8366
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/55274
dc.format5 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogickács
dc.rights© Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogickács
dc.subjectscreen-readercs
dc.subjectWordcs
dc.subjectbraillský řádekcs
dc.subjectspeciální výpočetní technikacs
dc.subjectúplně nevidomýcs
dc.subjectprakticky nevidomýcs
dc.subjectosoba se zrakovým postiženímcs
dc.subjectpočítačový hlascs
dc.subjectstudium cizích jazykůcs
dc.titleVyužití Wordu a screen-readeru při studiu jazyků u prakticky a úplně nevidomýchcs
dc.typearticleen
dc.typečlánekcs
dc.rights.accessopenAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.description.abstract-translatedCílem článku je popsat možnosti zpřístupnění studijních materiálů, které by mohli využít úplně či prakticky nevidomí při studiu cizího jazyka. Nejdříve jsou představeny softwarové a hardwarové pomůcky pro uživatele počítačů s těžkým zrakovým handicapem. Následuje popis čtyř možností zpřístupnění studijních materiálů pro osoby s těžkým zrakovým postižením s pomocí Wordu a speciální výpočetní techniky. U každého postupu jsou popsány jeho přínosy i nedostatky z hlediska pedagogiky a psychologie. Vždy je uvedeno, do jaké míry umožňuje každá ze čtyř představovaných metod zpřístupnit nevidomým grafickou a fonetickou stránku cizího jazyka. V článku jsou uvedeny některé výsledky výzkumu, který je obsahemdizertační práce s názvem Strategie učení se cizímu jazyku u nevidomých studentů anglického jazyka jako cizího jazyka. Jsou zde také popsány praktické příklady využití možností screen-readeru a Wordu při výuce jazyků v neziskové organizaci s názvem TyfloCentrum. V závěru je uvedeno doporučení na nový výzkum v oblasti informatiky, který by umožnil rychlejší přípravu dokumentů ve Wordu, s jejichž pomocí by mohla být nevidomým zpřístupněna grafická i fonetická stránka cizího jazykacs
dc.subject.translatedscreen-readeren
dc.subject.translatedWorden
dc.subject.translatedbraille lineen
dc.subject.translatedspecial computing technologyen
dc.subject.translatedcompletely blinden
dc.subject.translatedpractically blinden
dc.subject.translatedvisually impaired personen
dc.subject.translatedcomputer voiceen
dc.subject.translatedstudy of foreign languagesen
dc.type.statusPeer-revieweden
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KVD)
Články / Articles (KPS)
Číslo 2 (2023)
Číslo 2 (2023)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Arnika_2023-2_1-Tichy.pdfPlný text157,4 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/55274

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.