Název: Využití keramické hlíny v hodinách pracovních činností \nl{}na 1. stupni ZŠ
Další názvy: The use of ceramic clay in the lessons of work activities at the first level of primary school
Autoři: Špendlová, Karolína
Vedoucí práce/školitel: Krotký Jan, Mgr. Ph.D.
Oponent: Homutová Eliška, Mgr. et Mgr.
Datum vydání: 2024
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56850
Klíčová slova: keramická hlína;výuka na 1. stupni zš;zpracování keramické hlíny;žáci;náměty pro práci;reflexe;didaktická transformace;pedagog;historie využití hlíny;pracovní činnosti
Klíčová slova v dalším jazyce: ceramic clay;teaching at primary school;processing of ceramic clay;pupils;suggestions for work;reflection;didactic transformation;educator;history of clay use;work activities
Abstrakt: Cílem této práce je navrhnout praktická využití keramické hlíny ve výuce na 1. stupni ZŠ. Mezi další cíle patří umožnit čtenáři nahlédnout do stručné historie využití hlíny člověkem, základů zpracování keramické hlíny a do didaktické transformace této oblasti. Zároveň se v této práci věnuji praktickým námětům využití keramiky a jejich reflexy. V rámci reflexe mám za cíl mimo jiné navrhnout možná řešení pro žáky nadané i pro žáky vyžadující nějakou formu dopomoci. V neposlední řadě se práce pokusí shrnout obecná doporučení pro pedagoga. Pro žáky 1. stupně ZŠ vedu již od roku 2017 výtvarný kroužek s keramikou, v rámci kterého vyrábíme výrobky z keramické hlíny. Právě samotní žáci mě přivedli k otázce "Jakým způsobem zařadit keramiku do výuky?", jelikož v této dovednosti vidím velký potenciál. Žáci se učí něčemu novému, co možná jednou využijí i ve své budoucí profesi, rozvíjí se u nich technické myšlení a dochází též k rozvoji jemné motoriky. V neposlední řadě tato činnost žáky baví, mají možnost při ní zrelaxovat a zároveň se vyjádřit. Mimo jiné se žáci dostávají do kontaktu s keramikou téměř každý den ať už v podobě talíře, ze kterého jí, umývadla, nad kterým si myjí ruce, nebo dlaždičky, po kterých chodí. Zažít tedy proces výroby předmětů z hlíny jim může přinést jiný pohled na vnímání těchto předmětů. Dostupná odborná literatura věnující se této tématice je povětšinou velmi odborná a pro laika může být někdy těžko pochopitelná. Na následujících stránkách se pokusím toto téma zjednodušit a zpřístupnit i jedincům mimo tento obor se zaměřením na učitele pracující se žáky 1. stupně ZŠ, kteří nemají s keramikou zkušenosti. Z vlastní zkušenosti vím, že se učitelé využívání keramické hlíně ve výuce spíše vyhýbají. Práce s hlínou není na první pohled vůbec jednoduchá, a ne každá škola má prostředky umožnit žákům pracovat s keramickou hlínou. Pokud škola prostředky má, přijde mi velká škoda, že jich nevyužívá, a proto se v rámci této práci snažím učitelům nastínit především teorii a jednoduché náměty pro práci s keramickou hlínou i s jejich možnými variantami.
Abstrakt v dalším jazyce: The aim of this thesis is to propose practical applications of ceramic clay in teaching at the first stage of primary school. Other objectives include giving the reader an insight into the brief history of the use of clay by man, the basics of ceramic clay processing and the didactic transformation of this field. At the same time, I discuss practical themes of the use of ceramics and their reflections. Within the reflection, I aim, among other things, to propose possible solutions for gifted pupils and for pupils requiring some form of assistance. Last but not least, the thesis attempts to summarize general recommendations for the educator. I have been running an art club with ceramics for pupils of primary school level 1 since 2017, in which we make products from ceramic clay. It was the pupils themselves who led me to the question "How to include ceramics in the curriculum?", as I see great potential in this skill. The pupils are learning something new that they may one day use in their future profession, they are developing their technical thinking and their fine motor skills. Last but not least, the pupils enjoy this activity, they have the opportunity to relax and express themselves at the same time. Among other things, the pupils come into contact with ceramics almost every day, whether it is in the form of the plate they eat from, the sink they wash their hands over or the tiles they walk on. Experiencing the process of making objects out of clay can therefore give them a different perspective on the perception of these objects. The available literature on this topic is mostly very technical and can be difficult to understand for the layman. In the following pages I will try to simplify the topic and make it accessible to individuals outside the field, with a focus on teachers working with primary school pupils who have no experience with ceramics. In my experience, teachers tend to avoid using ceramic clay in their teaching. Working with clay is not easy at first sight, and not every school has the means to allow pupils to work with ceramic clay. If a school does have the means, I find it a great pity that it does not use them, and therefore in this thesis I try to outline to teachers mainly the theory and simple suggestions for working with ceramic clay and their possible variations.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KMT)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Diplomova prace - Spendlova Karolina.pdfPlný text práce1,93 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
PosudekOponentaSTAG-HomutovaE-294249.pdfPosudek oponenta práce58,15 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
PosudekVedoucihoSTAG-KrotkyJ-58126.pdfPosudek vedoucího práce59,06 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Protokol Spendlova.pdfPrůběh obhajoby práce268,1 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/56850

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.