Název: | Rozdíly v komunikaci na základě genderu |
Další názvy: | Gender differences in communication |
Autoři: | Chýlek, Martin |
Vedoucí práce/školitel: | Tollet, Andrew |
Datum vydání: | 2014 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/14445 |
Klíčová slova: | komunikace;gender;rozdíly;muži;ženy |
Klíčová slova v dalším jazyce: | communication;gender;difference;men;women |
Abstrakt: | V této bakalářské práci byly popsány a prozkoumány různé rozdíly v komunikaci. Snaha poskytnout přehled původu těchto rozdílů byla naplněna v popisu sociálních a biologických faktorů, které utváří člověka již od začátku života. Biologické faktory jsou většinou dědičné a jsou skoro totožné pro každý gender, na druhou stranu sociální faktory se mohou lišit a je důležité pro okolí dítěte, aby na něj mělo vliv. Malé děti přejímají chování dospělých stejného pohlaví a bez tohoto vlivu je téměř nemožné, aby se dítě socializovalo. V sociálním prostředí jsou zapojeny také dětské hry, které mají zásadní význam pro následný vývoj komunikace a z těchto her pramení například více empatický vztah žen a hierarchické uspořádání společnosti mužů. Biologické faktory jsou většinou neměnitelné a řadíme mezi ně například strukturu mozku, nebo kvalitu mozkových synapsí. Rozdílné komunikační styly mužů a žen jsou příčinou některých nedorozumění, které se také pojí s rozdílným zaměřením pozornosti mužů a žen a také rozdílných kódováním a dekódováním obsahu sdělení. Každá komunikace podléhá interpretaci a s rozdílnými gendery je možné, že se sdělení lehce změní, nebo spíše bude vnímáno jinak. Dále jsou v této práci popsány role v komunikaci pro oba gendery a jejich výhody a nevýhody. Ženy jsou většinou považovány za lepší posluchačky a muži za lepší řečníky, důvod těchto rozdílů je opět možno hledat v dětských hrách a v osvojování genderových zvyků. V paralingvistické rovině rozdíly přetrvávají, v práci je popsán zajímavý výzkum který inklinuje k názoru, že změna hlasu v období puberty není jev určený biologicky, ale působením sociálního prostředí. Na konci první části jsou krátce popsány rozdíly v platových podmínkách mužů a žen v minulosti a přítomnosti. |
Abstrakt v dalším jazyce: | This thesis describes and examines various differences in communication The effort to provide a survey of the origin of these differences was accomplished in a description of social and biological factors that forms a person from the beginning of his or her life. The biological factors are mostly hereditary and are very similar in both genders, but the social factors can differ and it is important for the surroundings of a child to have an influence on it. Little children adopt the behavior of the adult of the same gender and, as was declared in the thesis, without this influence it is impossible for the child to socialize. In the social environment there are involved children's games, which have a vital role for further development of communication and from these games originate for example more emphatic relationships of women and hierarchical organization of men's society. The biological factors are in principle unchangeable; they include, for example, brain structure and quality of brain synapses. Different communicational styles of men and women are a cause of some misinterpretations, which are also connected with variance in a focus of men and women and by different encoding and decoding of the content. Each communication underlies interpretation and with different genders it is possible for the message to slightly change or, more likely, be perceived otherwise. Furthermore this thesis describes communicational roles of both genders and their advantages and disadvantages. Women are usually perceived as better listeners and men as better speakers, which is not surprising at all and is also connected with children's games and adoption of gender based customs. In the paralanguage the differences persist: there is interesting research showing that in puberty the change of voice can be partially perceived as a result of nurture, social influence. At the end of the first part there was briefly described the difference in salary between men and women, which certainly deserves its place in this thesis. The gender differences in communication are a wide and in modern times frequently discussed topic. It is possible to describe and study the differences to improve our understanding of the opposite gender and to avoid misinterpretation and needless stress in solving interpersonal conflicts. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Vyskytuje se v kolekcích: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KAN) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Chylek_final.pdf | Plný text práce | 623,48 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Chylek V.pdf | Posudek vedoucího práce | 806,28 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Chylek O.pdf | Posudek oponenta práce | 1,11 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Chylek P.pdf | Průběh obhajoby práce | 325,48 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/14445
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.