Title: Vliv okolí podniku na konkrétní podnik
Other Titles: The influence of surroundings on a specific company
Authors: Hoblíková, Lucie
Advisor: Šimonová, Lenka
Referee: Jermář, Milan
Issue Date: 2015
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/18549
Keywords: okolí podniku;podnik;pestle analýza;porterův model 5 sil;swot analýza;arbyd cz s.r.o.
Keywords in different language: business environment;business;pestle analysis;porter's 5 forces model;swot analysis;arbyd cz ltd.
Abstract: Bakalářská práce je zaměřena na zkoumání vlivu okolí na konkrétní podnik. Cílem práce je vymezit a charakterizovat základní pojmy týkající se vlivu okolí na podnik. Teoretická část práce se věnuje rozdělení okolí na jednotlivá prostředí (mikro, mezo a makroprostředí) a jejich následnému popisu. Praktická část je věnována konkrétním analýzám aplikovaných na společnost ARBYD CZ s.r.o. Jedná se o PESTLE analýzu popisující politické, ekonomické, sociální, technologické, legislativní a ekologické faktory a Porterův model 5 sil věnující se analýze konkurence (stávající a potenciální), dodavatelů, odběratelů a substitutů. Zjištěné poznatky z těchto rozborů přehledně shrnuje SWOT analýza. Závěrečná část práce je věnována návrhům a opatřením, která by měla přispět ke zlepšení konkurenceschopnosti podniku a k posílení jeho pozice na trhu.
Abstract in different language: Bachelor thesis is focused on exploring the influence of surroundings on a specific company. The aim is to define and characterize the basic concepts concerning the influence of the environment on the business. The teoretical part deals with the dividing of business environments on individual parts (micro, mezo and macro environments) and their subsequent description. The practical part is devoted to specific analysis applied to the company ARBYD CZ Ltd. This is a PESTLE analysis describing the political, economical, social, technological, legal and ecological factors, and Porter's 5 forces model dedicated to analyzing competitors (existing and potential), suppliers, customers and substitutes. The findings of these analysis clearly summarizes SWOT analysis. The final part is devoted to proposals and measures, which should help to improve the company's competitiveness and strengthening its market position.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPM)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BP_Hoblikova_Lucie_2015.pdfPlný text práce52,6 MBAdobe PDFView/Open
vedouci-BP_hoblikova_VP.pdfPosudek vedoucího práce609,99 kBAdobe PDFView/Open
oponent-BP_hoblikova_OP.pdfPosudek oponenta práce555,9 kBAdobe PDFView/Open
obhajoba-hoblikova_BP.PDFPrůběh obhajoby práce907,79 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/18549

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.