Title: Význam digitálních her ve výuce anglického jazyka
Other Titles: Value of Digital Games in English Language Teaching
Authors: Chýlek, Martin
Advisor: Klečková Gabriela, Mgr. Ph.D.
Issue Date: 2016
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/24277
Keywords: digitální hry;game-based learning;ict;výuka jazyka
Keywords in different language: digital games;game-based learning;ict;language learning
Abstract: Diplomová práce se zabývá tématem význam digitálních her ve výuce anglického jazyka. V této práci je prozkoumán přínos moderních technologií k výuce jazyka. První část práce je převážně zaměřena na význam digitálních her ve výuce jazyka. Potenciál digitálních her pro výuku byl objeven poměrně nedávno a postupně začíná být cílem výzkumů. Digitální hry jsou pro studenty zábavné a proto jsou studenti motivováni k jejich hraní. Díky hrám může proběhnout posun motivace z vnější do vnitřní, který může být velmi prospěšný pro výuku. Praktická část této diplomové práce byla vytvořena pomocí dotazníků a rozhovorů se studenty středních škol. Jejím cílem bylo zjistit vnímání digitálních her a jejich potenciálu pro výuku středoškoláků. Praktická část se zaměřila na několik hypotéz, které byly spojeny s vnímáním digitálních her u mladší generace. Jak je z výsledků patrné, většina dotázaných studentů ráda hraje digitální hry a také je považuje za prospěšné v rámci zdokonalování se v cizím jazyce. Studenti viděli jejich největší význam v rozšiřování slovní zásoby. Většina studentů si také uměla představit hraní digitálních her přímo ve výuce, nicméně dále uvedli, že by to nemělo být v každé hodině. Většina dotázaných studentů považuje anglický jazyk v dnešní době za velmi důležitý, proto si také jazyk sami zdokonalují. Kromě digitálních her byly další nejčastější formy zdokonalování jazyka sledování filmů a seriálů v originálním znění.
Abstract in different language: This thesis deals with the topic of value of digital games in the English language teaching. Modern technologies can be beneficial for development of language skills, therefore their contribution was examined in this thesis. The first part of this thesis is mainly focused on the value of digital games in language teaching. The potential of digital games for language learning was discovered quite recently and it is gaining attention of researchers. Digital games are entertaining for students and therefore they are motivated to play them. The evolution of technology can be used for educational purposes. The practical part further explored the topic. By carrying out interviews and questionnaires among secondary school students and investigating students' perception of digital games and their potential for learning. The practical part was dealing with several hypothesis, which were connected to students' perception of digital games. The results were optimistic, most of the students like to play digital games and they think that games are beneficial to their English skills. Students mostly saw the greatest benefit in extension of their vocabulary and listening skills. Most of the students can imagine playing games at school, but they mostly agreed that it should not be in all classes. A majority of the students also considers the English language as very important nowadays and they like to study this foreign language. Most of the students also mentioned other beneficial things for their English language, mostly English movies and television series.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KAN)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chylek graduate thesis.pdfPlný text práce967,56 kBAdobe PDFView/Open
Chylek - obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce311,49 kBAdobe PDFView/Open
Chylek - GK - ved.pdfPosudek vedoucího práce481,43 kBAdobe PDFView/Open
Chylek - BB - opon.pdfPosudek oponenta práce471,42 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/24277

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.