Title: Řešení multiplatformního počítačového prostředí školy s Linux operačními systémy
Other Titles: Solution to a multiplatform school computing environment using Linux operating systems
Authors: Korel, Tomáš
Advisor: Toman Jiří, Dr. Ing.
Issue Date: 2017
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/28401
Keywords: linux;sultiplatformní prostředí;server;zentyal;ict gramotnost;digitální gramotnost;mobilní zařízení ve výuce
Keywords in different language: linux;multiplatform environment;server;zentyal;ict literacy;digital literacy;mobile devices in an educational process
Abstract: Práce se zabývá problematikou zapojení operačního systému Linux do školní infrastruktury z pohledu technického i didaktického. Představuje multiplatformní řešení realizované na Základní škole a mateřské škole Oloví. Zároveň toto řešení analyzuje a hledá možnosti k jeho zlepšení. Součástí práce je podrobný návod na instalaci a správu linuxového serveru i pracovních stanic, který mohou použít další školy podobného typu pro zlepšení svého ICT prostředí. Práce dále analyzuje přístup RVP a ŠVP ZŠ Oloví k rozvoji ICT a digitální gramotnosti žáků a formou metodických a pracovních listů představuje způsob realizace některých výstupů v multiplatformním prostředí školy. Analyzován je přínos mobilních zařízení a multiplatformního ICT prostředí na rozvoj kompetencí žáků. Tento vliv je v obou případech hodnocen jako pozitivní.
Abstract in different language: This thesis introduces and evaluates a solution to a multiplatform computing environment of the elementary school in Oloví which is based on Zentyal Linux server and a coexistence of Windows and Linux operating systems on workstations. An example of a working infrastructure is offered for consideration and includes an in-depth guide to implement Linux server and workstation services to the environment of a contemporary Czech middle-sized elementary school. Weak spots of our school's environment are found and a solution to them is offered including hardware, software and personal aspects. The approach of Czech educational curriculum and standards to improving pupils' ICT (digital) literacy is evaluated. Examples of lessons using Linux, mobile devices and/or multiplatform environment are presented. The effect of implementing mobile devices into an educational process on our pupils' skills is taken into consideration including "Bring Your Own Device" solution. The effect found is stated as positive. Furthermore, the effect of the multiplatform environment itself is considered and is seen as mainly positive as well.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KVD)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP_Korel.pdfPlný text práce3,34 MBAdobe PDFView/Open
Korel_Tomas_DP_scan.pdfPosudek vedoucího práce205,28 kBAdobe PDFView/Open
Posudek DP - Bc.Tomas Korel (2017).pdfPosudek oponenta práce1,32 MBAdobe PDFView/Open
Korel protokol411.pdfPrůběh obhajoby práce441,54 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/28401

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.