Title: Pružná deformace objektů v kontextu muskuloskeletálního modelování
Other Titles: Soft-body Deformation in Musculoskeletal Modelling
Authors: Janák, Tomáš
Advisor: Kohout, Josef
Referee: Čmolík, Ladislav
Issue Date: 2012
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/3057
Keywords: pružné modely;pružinové systémy;deformovatelná tělesa;detekce kolizí
Keywords in different language: Soft-body;mass-spring system;deformable models;collision detection
Abstract: Soft-body modely slouží k reprezentaci elastických deformovatelných objektů ve virtualním prostředí. Jsou tedy vhodné pro simulaci objektů tvořených organickými materiály. Simulační prostředí určená pro lékařské účely jsou nejčastější aplikací soft-body modelů. Tato diplomová práce představí model svalů pro jedno takové simulační prostředí. Model je založen na tzv. pružinových systémech, které používají bodové hmotné body (částice) spojené myšlenými pružinami k reprezentaci deformovatelných objektů. Kromě toho je také představen návrh a implementace mechanismu pro detekci kolizí a správnou odezvu na ně, vytvořený pro pružinové systémy. Mechanismus umožňuje zpracovat kolizi mezi pevným a pružným objektem (kostí a svalem) stejně jako mezi dvojicí pružných objektů. Vytvořené řešení je součástí projektu VPHOP - The Osteoporotic Virtual Physiological Human (FP7-ICT-223865), sponozorovaného Evropskou Komisí, jehož cílem je zvýšení efektivity léčby a předcházení osteoporózy.
Abstract in different language: Soft-body models represent elastic deformable objects in a virtual environment, which makes them particularly appropriate for a simulation of objects made of organic materials. Simulation environments created for medical purposes are the most usual applications that employ soft bodies. This thesis presents a model of muscles for one of such environments. The model is based on the mass-spring systems, which use point-mass particles connected by fictional springs to represent the deformable object. Also, a mechanism for collision detection and response suitable for the mass-spring model was designed, implemented and tested. The mechanism is able to handle collisions between a rigid and a soft body (a bone and a muscle) as well as between two soft bodies (two muscles). The solution is a part of the EC funded project VPHOP - The Osteoporotic Virtual Physiological Human (FP7-ICT-223865) that is dedicated to improvement of the effectiveness of osteoporosis prediction and treatment.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KIV)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Janak_Diplomova_prace.pdfPlný text práce3,94 MBAdobe PDFView/Open
A09N0016Pposudek-ved.pdfPosudek vedoucího práce626,62 kBAdobe PDFView/Open
A09N0016Pposudek-op.pdfPosudek oponenta práce335,66 kBAdobe PDFView/Open
A09N0016Pprubeh.pdfPrůběh obhajoby práce190,3 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/3057

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.