Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorJaník, Tomáš
dc.date.accessioned2019-04-11T08:59:16Z
dc.date.available2019-04-11T08:59:16Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationArnica: časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání. 2018, č. 1, s. 1-8.cs
dc.identifier.issn1804-8366
dc.identifier.urihttps://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2018/Arnika_2018_1-1_Janik-web.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/33901
dc.description.abstractČlánek představuje model obsahové transformace a nabízí jej jako oporu pro výzkumy a řešení problematiky kritických míst kurikula. V článku jsou rozlišeny čtyři roviny, které jsou důležité pro vymezování cílů a obsah ů školního vzdělávání: obory – kurikulum – výuka – učící se jedinec (žák). V návaznosti na to jsou rozebírány tři typy obsahové transformace (ontodidaktická – psychodidaktická – kognitivní) a úlohy jednotlivých aktérů těchto transformac í (tvůrce kurikula – učitele – žáka). Následně jsou identifikovány související problémy – kritická místa obsahové transformace (tvorby a realizace kurikula), a to: (a) výběr, zdůvodnění a strukturování obsahu, (b) adaptace a sémantizace obsahu, (c) zvnitřnění a instrumentalizace obsahu.cs
dc.format8 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogickács
dc.relation.ispartofseriesArnicacs
dc.rights© Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogickács
dc.subjectcíle vzdělávánícs
dc.subjectdidaktikacs
dc.subjectkritická místa kurikulacs
dc.subjectkurikulumcs
dc.subjectobsahcs
dc.subjectobsahová transformacecs
dc.subjectznalostcs
dc.subjectcomputer simulationen
dc.subjectbuilding kiten
dc.subjecthardwareen
dc.titleOd obsahu vzdělávání k žákově znalosti: kritická místa na cestě do školy a ze školycs
dc.title.alternativeFrom content to knowledge: critical points on the way to school and backen
dc.typečlánekcs
dc.typearticleen
dc.rights.accessopenAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.description.abstract-translatedIn the paper specific model of content transformation is introduced and served as an inspiration for research on critical issues in curriculum. Four levels (relevant for designing aims and contents of education) are differentiated: disciplines – curriculum – instruction – student. In the next step, three types of content transformation (ontodidactic – psychodidactic – cognitive) and three respective actors (curriculum maker – teacher – student) are differentiated. Based on analysis of curriculum development and implementation (realization) following critical issues are outlined: (a) content selection, justification and structuring, (b) content adaptation and meaning negotiating, (c) content internalization and usability. The paper contributes to highlighting curricular issues from the perspective of trans-disciplinary didactic which serves as basis for the semantic of teaching.en
dc.subject.translatedaims of educationen
dc.subject.translateddidacticen
dc.subject.translatedcritical issues in curriculumen
dc.subject.translatedcurriculumen
dc.subject.translatedcontentsen
dc.subject.translatedcontent transformationen
dc.subject.translatedkonwledgeen
dc.type.statusPeer-revieweden
Vyskytuje se v kolekcích:Číslo 1 (2018)
Číslo 1 (2018)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Arnika_2018_1-1_Janik-web.pdfPlný text724,87 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/33901

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.