Title: Management kvality
Other Titles: Quality Management
Authors: Jarý, Čestmír
Citation: JARÝ, Č. Management kvality. In Quaere. Hradec Králové: Magnanimitas, 2019. s. 124-133. ISBN 978-80-87952-30-6.
Issue Date: 2019
Publisher: Magnanimitas
Document type: postprint
postprint
URI: http://hdl.handle.net/11025/36065
ISBN: 978-80-87952-30-6
Keywords: projekt, kvalita, řízení kvality, TQM, norma ISO, nástroje kontroly kvality, náklady kvality, přínosy kvality
Keywords in different language: project, quality, quality management, TQM, ISO standard, quality control tools, quality costs, quality benefits
Abstract: Příspěvek se zabývá jedním z problémů projektového procesu a to je management kvality. Manager musí řešit problém tvorby unikátního produktu, ale zároveň nezbytnou součástí tohoto procesu je plnění parametrů, které vyžaduje zákazník a pak jsou nazývány kvalitou. Parametry však nemusí určovat jen zákazník, ale externě do toho procesu vstupuje např. stát s ekologickými a bezpečnostními normami. V úvodu je nutné nadefinovat základní pojmy, následuje řešení problematiky samotného pojetí řízení kvality jako problému symbiosy kvality produktu a kvality procesu. Realita vyvolala vznik několika standardů fungování procesů. Tři základní jsou popsány. Nezbytná je i kontrola pomocí sofistikovaných metod. Ekonom musí vždy porovnat přínosy a náklady, které přináší snaha o změnu kvality. V závěru je snaha o hodnocení kvalitativních změn procesu.
Abstract in different language: The paper deals with one of the problems of the project process and it is quality management. The manager has to solve the problem of creating a unique product, but at the same time the essential part of this process is the fulfillment of the parameters required by the customer and then called quality. However, the parameters need not only be determined by the customer, but externally, for example, the state with environmental and safety standards enters the process. In the introduction it is necessary to define basic concepts, followed by solving the issue of quality management itself as a problem of product quality symbiosis and process quality. The reality has triggered several standards of process functioning. Three basic are described. It is also necessary to check using sophisticated methods. The economist must always compare the benefits and costs of trying to change quality. In conclusion, there is an effort to evaluate the qualitative changes in the process.
Rights: © Magnanimitas
Appears in Collections:Postprinty / Postprints (KEM)
OBD

Files in This Item:
File SizeFormat 
3043 Jarý.pdf536,75 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/36065

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

search
navigation
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD