Title: Náboženská tematika ve výuce literatury na střední škole
Other Titles: Religious themes in high school literature teaching
Authors: Pokorová, Markéta
Citation: POKOROVÁ, M. Náboženská tematika ve výuce literatury na střední škole. In: Quaere 2017 : recenzovaný sborník příspěvků vědecké interdisciplinární mezinárodní vědecké konference doktorandů a odborných asistentů. Hradec Králové: Magnanimitas, 2017. s. 485-493. ISBN 978-80-87952-20-7.
Issue Date: 2017
Publisher: Magnanimitas
Document type: konferenční příspěvek
conferenceObject
URI: http://hdl.handle.net/11025/36206
ISBN: 978-80-87952-20-7
Keywords: náboženství;literatura;maturita
Keywords in different language: religion;literature;graduation
Abstract: Práce řeší odraz globalizačních tendencí v českém školství, zejména pak roli náboženství ve výuce společenskovědních oborů s důrazem na český jazyk a literaturu - povinný maturitní předmět. V průběhu šetření byly analyzovány rámcové vzdělávacími programy pro různé typy škol a dále Katalog požadavků zkoušky společné části maturitní zkoušky z českého jazyka pro nadcházející rok. Z výzkumu jasně vyplynulo, že znalost náboženské problematiky je státem po žácích požadována, a to hned v několika rovinách. V práci jsou rovněž naznačeny cesty, jimiž se ubírá moderní literární výuka, včetně ukázkové interpretace textu Starého zákona. Na základě zjištěných výsledků je možné zahájit diskusi o potřebě odtabuizovat téma ve společnosti jako i o potřebě kvalitního vzdělávání pedagogů v dané oblasti.
Abstract in different language: The thesis solves the reflection of the globalization tendencies in the Czech education system, especially the role of religion in the teaching of social sciences with an emphasis on Czech language and literature - compulsory graduation subject. During the survey, the Framework Educational Programs for different types of schools were analyzed, as well as the Requirements for the Examination of the Common Part of the “Maturita” Examination in the Czech Language for the forthcoming year. Research has clearly shown that the knowledge of religious issues is required by the state, in several levels. The work also outlines the paths of modern literary teaching, including the exemplary interpretation of the Old Testament text. On the basis of the results found, it is possible to start a discussion about the need to get the topic in society as a need for high quality education of teachers I given area.
Rights: Plný text není přístupný.
© Magnanimitas
Appears in Collections:Konferenční příspěvky / Conference papers (KČJ)
OBD



Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/36206

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

search
navigation
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD