Title: Pohybová terapie a její přínos u jinak zrakově disponovaného dítěte s onkologickou anamnézou
Other Titles: Movement therapies and their benefits in otherwise visualy disposed children with oncological anamnesis
Authors: Koudelková, Adéla
Knappová, Věra
Citation: KOUDELKOVÁ, A., KNAPPOVÁ, V. Pohybová terapie a její přínos u jinak zrakově disponovaného dítěte s onkologickou anamnézou. Diagnostika a poradenství v pomáhajících profesích, 2018, roč. 2, č. 1, s. 30-42. ISSN 2570-7612.
Issue Date: 2018
Publisher: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu PALESTRA
Document type: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/36441
ISSN: 2570-7612
Keywords: onkologické onemocnění;zraková vada;pohybová terapie
Keywords in different language: oncological disease;visual impairment;movement therapy
Abstract: Příspěvek se zabývá hodnocením stupně motorického vývoje a změnami v jeho úrovni u dítěte s onkologickou zátěží v závislosti na podstoupeném pohybovém programu. Realizace programu je v naší případové studii ovlivněna probíhajícím gliomem optiku (nádorovým onemocněním zrakového nervu). Primárně nás zajímá metodika a možnosti rozvoje koordinačních motorických schopností dítěte se zrakovým handicapem, a zda je možné pacienta s touto diagnózou testovat standardními metodami. Tento vliv byl posouzen testovou baterií Movement Assessment Battery for Children – Second Edition (MABC-2), která hodnotí motoriku a koordinaci u dětí a slouží k identifikaci motorických obtíží, či koordinačních poruch v jednotlivých věkových kategoriích.
Abstract in different language: This study deals with the evaluation of motor development level and its changes in a child with oncological disease, depending on the undertaken motion program. The implementation of the program is in our case study influenced by the ongoing optic glioma (tumor of the optic nerve). We are primarily interested in the methodology and possibilities of developing the coordination motor skills of the child with visual impairment and whether a patient with this diagnosis can be tested by standard methods. This influence has been tested using Movement Assessment Battery for Children – Second Edition (MABC-2) which evaluates children's motor skills and coordination and helps to identify the motor or coordination problems in individual age categories.
Rights: © Vysoká škola tělesné výchovy a sportu PALESTRA
Appears in Collections:Články / Articles (KTV)
OBD

Files in This Item:
File SizeFormat 
Koudelková, Knappová.pdf738,06 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/36441

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

search
navigation
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD