Title: Čtyři pražské artikuly
Other Titles: Four articles of Prague
Authors: Musil, Daniel
Advisor: Valeš Václav, JUDr. Bc. Ph.D.
Referee: Adamová Karolina, Prof. JUDr. PhDr. DSc.
Issue Date: 2019
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/38675
Keywords: husité;čtyři pražské artikuly;husitské hnutí;jan hus;katolická církev;husitství;přijímání pod obojí
Keywords in different language: hussites;hussite wars;four articles of prague;communion under both kinds;religion;christianity
Abstract: Husitství se stalo významným milníkem našich dějin. Tento jedinečný fenomén z počátku 15. století v sobě spojoval snahy kazatelského hnutí, které usilovalo o formování věřících v evangelickém duchu, o celkovou nápravu křesťanské společnosti, návrat k její prapůvodní podobě, o reformu, jejíž program byl inspirován zejména učením Johna Wyclifa a pro níž se vžil symbol kalicha, neboť husité mimo jiné usilovali o obnovení přijímání pod obojí způsobou. Husitské pojetí práva je jedinečné. Velmi zajímavý je až mystický ráz, které právu husitské učení propůjčovalo. Víra v to, že veškerý pořádek ve společnosti pochází od Boha, od všeobjímajícího božího zákona, který je jedinou normou stojící nad vším, je z dnešního pohledu těžko uchopitelná. Boží zákon se v očích husitských učenců rovnal právu, spravedlnosti, pravdě. Základem husitského chápání práva a právního řádu byl jeho mravní obsah a teologické hledisko, přičemž primárním pramenem zůstávalo Písmo svaté. Existence božího zákona umožnila vznik čtyř pražských artikulů. První oficiální znění pochází z července 1420. Čtyři pražské artikuly byly programem hnutí, na kterém se jednotlivé husitské větvě shodly. Ačkoliv se mnohdy rozcházely v přesném znění a zaměňovaly pořadí jednotlivých článků dle vlastních priorit, boží původ programu diskutován nebyl. Pokud bychom se zaměřili na právní oblasti, kterých se čtyři pražské artikuly dotýkaly, je jich hned několik. Trestního práva se týkal artikul, který žádal, aby vyžadoval stavení smrtelných a veřejných hříchů. Evidentně zde husitští učenci sledovali zcela jiný právní záměr, než sledují dnešní zákonodárci. Zatímco v současné době má trestní právo za úkol především chránit společnost, zabránit pachateli v další trestné činnosti, popřípadě napravit pachatele, husitské reformní myšlení směřovalo zejména k obraně božího zákona, vytvoření společnosti, kde bude boží zákon všeobecně uznávanou normou. Pachatele trestných činů přitom ztotožňovali s nepřítelem božího zákona. Oblasti osobních svobod se dotýkal artikul vyžadující svobodné kázání božího slova, když hovořil o tom, že jediným omezením náboženské svobody, de facto i svobody slova, by mělo být Písmo. Opět se vracíme k tomu, že boží zákon směl být dle husitů vykládán každým od kněžích po laiky. Jedná se o myšlenku revoluční, která musela ve své době nutně vzbuzovat opovržení. Vždyť už pro některé teology utrakvistické univerzity byla nepřijatelná. Konečně je třeba se dotknout i artikulu, ve kterém se husité domáhali sekularizace církve. Církev měla být dle husitských ideálů nemajetná. V důsledku této myšlenky, kterou obhajoval i Jan Hus ve spise O církvi, docházelo k ničení církevního majetku, jeho záboru, vyhánění mnichů z klášterů, apod. Za husitských válek přišla církev asi i 90 % svých pozemkových majetků. Nejedná se rozhodně o malé číslo a už vůbec se nejedná o skutečnost z pohledu dnešního práva legální. Tehdejší teoretici si ji ale dokázali s pomocí božího zákona vysvětlit. Čtyři pražské artikuly jsou však, stejně jako celé husitské hnutí, významné v právních dějinách zejména s ohledem na vývoj požadavku náboženské svobody. Mírové úsilí během husitské reformace se snažilo najít pravidla pokojného náboženského soužití. Strany, které byly s to se shodnout na společných zásadách, byly přístupné ke konsensu, de facto připouštěly, že je nezbytné, aby ve společnosti panovala tolerance. Uprostřed myšlenkových bouří se objevily i ideje o legálním dvojvěří, o toleranci husitské víry, či dokonce o náboženských právech menšinových konfesí. Katolická církev se nacházela v bodě, kdy měla možnost překonat intoleranci, která v předešlých letech působila jako existencionální podmínka přežití ohrožené kolektivity. Je však nutné vzít v potaz existenci instinktivní fóbie z ohrožujících prvků a také to, že tolerance není vždy a priori pozitivním jevem.
Abstract in different language: Hussite movement became an important milestone in Czech history. This unique phenomenon of the early 15th century combined the efforts of preaching movement, a fight for total correction of christian society and for return to her original form. The programme was especially inspired by the philosophy of John Wycliffe. The vital aspect for Hussites was "the law of God" which was according to their believe the only correct source for Catholic religion. It was also the key source for Hussite programme Four Articles of Prague, which was agreed upon in July 1420. This programme was especially created by the moderate party of Hussites whose demands weren't so stringent as those proclaimed by the radical party of Hussites. The Four Articles of Prague were often presented differently according to who were current spokesmen and what was their priorites. We can summarize them as: - freedom to preach the word of God, - celebration of the communion under both kinds, - poverty of the clergy and expropriation of church property, - punishment for mortal sins. Although the Four Articles of Prague were not a source of law, they are important document in Czech law history. Hussite concept of law is unique. Some of the Hussite philosophers believe in mystical character of law. They believe that all order in society comes from God, the all-encompassing law of God, which according to Hussites equals justice and truth. While our current law conceives truth as a right of individual or the outcome of the social consensus, the Hussites thought that truth had come from the Bible. When we think about the law of God as institute which includes all legal order, we could understand Hussite law much better. We can see why Hussite law regulate a much wider sphere of life than current law. If we focus on the legal areas covered by the Four Articles of Prague, we can find several of them. One of the articles spoke about the criminal law. Obviously in this area Hussite scholars followed a completely different legal purpose than it is followed by today's legislators. While task of curren criminal law is to protect society, to prevent other crimes or correct the offenders of law, Hussite reformists wanted especially to defense the law of God. The article dedicated to freedom to preach the word of God speaks also about the freedom of speech. In other article Hussites demanded secularization of the Church because they believed that priests abused their power to earn money and expand their possesions. The Four Articles of Prague were important document in our history. By studying it we can know more about our history and about the history of law of our lands.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KPD)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Daniel Musil Diplomova prace - Ctyri prazske artikuly.pdfPlný text práce764,61 kBAdobe PDFView/Open
DP - Musil Daniel.pdfPosudek vedoucího práce683,9 kBAdobe PDFView/Open
OP - Musil Daniel.pdfPosudek oponenta práce630,89 kBAdobe PDFView/Open
Pr - Musil Daniel.pdfPrůběh obhajoby práce547,94 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/38675

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.