Title: | Úvod do využití softwaru Mathematica v geografii |
Other Titles: | Introduction to a usage of the software Mathematica in Geography |
Authors: | Trenčan, Pavel |
Advisor: | Kohout Václav, RNDr. Ph.D. |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/39135 |
Keywords: | wolfram;mathematica;matematika;geografie;kartografie;mapy;grafy;počítačové zpracování informací |
Keywords in different language: | wolfram;mathematica;mathematics;geography;cartography;maps;graphs;computer information processing |
Abstract: | Bakalářská práce přibližuje čtenáři možnosti využití softwaru Mathematica v geografii. Hlavním cílem bylo ukázat, že původně matematický software mohou využít jak geografové, tak dokonce i studenti během výuky zeměpisu na školách. V první části práce se čtenář seznamuje se základními pojmy geografie a kartografie společně s jejich historickými kontexty. Druhá část je věnována samotnému programu Mathematica. Probírán je zde programovací jazyk, důležité části programu a historicky důležité momenty, které nepomohly jeho vývoji. Praktická část ukazuje využití softwaru na příkladech pro geografy nebo pro vyučující a žáky na školách, kdy některé příklady dokazují propojení mezi matematikou a geografií. |
Abstract in different language: | The Bachelor thesis approaches usage options of a software Mathematica in Geography to the reader. The main aim was to show, that originally a mathematical software can be used by geographers or even by students during geography lessons at schools. In the first part of the thesis the reader becomes acquainted with the basic concept of geography and cartography together with their historical contexts. The second part is dedicated to the program Mathematica itself. There are discussed programming language, important parts of the program and historicaly important moments, which helped to its development. The practical part shows the use of software on the examples for geographers or for teachers at schools, when some examples show the connection between mathematics and geography. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KMT) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bakalarska prace - Pavel Trencan.pdf | Plný text práce | 2,51 MB | Adobe PDF | View/Open |
Hodnoceni bakalarske prace Trencan 1.pdf | Posudek vedoucího práce | 310,33 kB | Adobe PDF | View/Open |
oponentsky posudek BP - Trencan.pdf | Posudek oponenta práce | 29,43 kB | Adobe PDF | View/Open |
Trencan protokol761.pdf | Průběh obhajoby práce | 287,66 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/39135
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.