Title: Hodnocení čtivosti výukových textů pro anglický jazyk
Other Titles: Assessing readability of English language teaching texts
Authors: Mlejnská, Eva
Advisor: Klečková Gabriela, Mgr. Ph.D.
Issue Date: 2019
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/39218
Keywords: čtivost;hodnocení;čtení;text
Keywords in different language: readability;assessment;reading;text
Abstract: Předmětem této diplomové práce je hodnocení čtivosti výukových textů pro anglický jazyk. Přesné vyhodnocení textů pro čtení je v rámci výuky anglického jazyka naprosto nezbytné a tím nutně vzniká potřeba zjistit jakým způsobem jej nejlépe provádět. Existuje množství různých zavedených vzorců pro výpočet čtivosti a také online programů, které je dokáží vypočítat. Na zmíněné programy a jejich užití se tato práce soustředí s cílem zjistit odlišnosti mezi nimi a pokusit se tak vyvodit závěr ohledně případného doporučení konkrétních programů. Za tímto účelem bylo ve vybraných programech analyzováno patnáct textů a výsledky byly následně porovnány a kriticky zhodnoceny. Ve výsledku bylo doporučeno užití kombinace více programů spíše než jednoho konkrétního. Pro rychlé zhodnocení čtivosti bylo doporučeno použít programy, které umožňují vypočtení skóre čtivosti, tedy Text Inspector, Coh-Metrix 3.0 a Readable. Pro detailní analýzu slovní zásoby byly pak doporučeny programy Text Inspector a Vocab Kitchen, které umožňují vytvoření profilu anglického jazyka (English language profile).
Abstract in different language: The subject of this thesis is the assessment of the readability of English language teaching texts. The accurate assessment of texts for reading in the context of teaching English as a foreign language is a necessity and, acknowledging it as such, there arises the need to ascertain the most useful way of conducting it. There exists a number of established readability formulas for this purpose and several online programmes which can calculate them. These programmes and their use are the main focus of the analysis in this thesis, which aimed to thus draw distincion between them and attempt to conclude whether some of them could be recommended over others. For this purpose fifteen texts were analyzed in four chosen tools and the results were critically examined and compared. In consequence, a combination of the tools rather than a single one had to be recommended. For a quick assessment of readability it was recommended to use the tools which allow for the calculation of readability scores Text Inspector, Coh-Metrix 3.0 and Readable. For an in-depth analysis of the vocabulary, tools which can create the English language profile Text Inspector and Vocab Kitchen were recommended.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KAN)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mlejnska_MA_Thesis.pdfPlný text práce798,62 kBAdobe PDFView/Open
mlejnska_ved_kleck.pdfPosudek vedoucího práce688,73 kBAdobe PDFView/Open
mlejnska_vice.pdfPosudek oponenta práce1,64 MBAdobe PDFView/Open
Obh_Mlejnska.pdfPrůběh obhajoby práce398,63 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/39218

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.