Název: Establishment and comparison of the current levels of acquisition of selected gymnastic skills in primary school 6th year pupils in the Czech Republic and Poland
Další názvy: Zjištění a srovnání aktuální úrovně osvojení vybraných gymnastických dovedností žáků 6. tříd základních škol v České republice a v Polsku
Autoři: Valach, Petr
Citace zdrojového dokumentu: VALACH, P.. Establishment and comparison of the current levels of acquisition of selected gymnastic skills in primary school 6th year pupils in the Czech Republic and Poland. In ICERI2018 Proceedings. Seville: IATED Academy, 2018. s. 10230-10236. ISBN: 978-84-09-05948-5 , ISSN: 2340-1095
Datum vydání: 2018
Nakladatel: IATED Academy
Typ dokumentu: konferenční příspěvek
conferenceObject
URI: http://hdl.handle.net/11025/39835
ISBN: 978-84-09-05948-5
ISSN: 2340-1095
Klíčová slova: gymnastika;Česká republika;Polská republika;tělesná výchova;základní škola;pohybová dovednost
Klíčová slova v dalším jazyce: gymnastics;Czech Republic;Polish Republic;physical education;primary school;motor skills
Abstrakt: BACKGROUND: Přestože současné výzkumy potvrzují, že gymnastická průprava souvisí s úspěšností v mnoha sportovních odvětvích, sportovní gymnastika se bohužel stává stále méně oblíbená jak z hlediska žáků, tak i učitelů, a bývá nahrazována jinými, na prostředky, organizaci a metody výuky méně náročnými druhy tělesných cvičení. AIM: Cílem studie bylo zjištění a srovnání aktuální úrovně gymnastických dovedností u žáků 6. ročníku základní školy v České a Polské republice. METHOD: Testování proběhlo na základních školách v Česku a Polsku a pro výzkum byly zvoleny shodné cvičební tvary odpovídající učebnímu obsahu tělesné výchovy zúčastněných subjektů. Výzkumný soubor tvořili žáci 6. tříd základní školy, děvčata i chlapci. Celkem se výzkumu zúčastnilo 74 testovaných osob, z toho 39 dětí z Polska a 35 dětí z České republiky. Pro zjišťování úrovně osvojení gymnastických dovedností jsme využili výzkumné techniky pozorování a škálování s využitím sedmistupňové posuzovací škály. Ke statistickému zpracování dat jsme použili Mann Whitney U Test pro porovnání nezávislých souborů. RESULTS: Výsledky ukázaly, že diference mezi žáky obou států je signifikantní pouze u dvou cvičebních tvarů děvčat (stoj na lopatkách p = 0,023, kotoul vzad p = 0,013) a u stoje na lopatkách při celkovém srovnání dětí obou zemí (p = 0,001). Nejlépe mezi žáky dopadl kotoul vpřed, a nejhůře přeskok. Co se týče odlišnosti mezi státy, nejlépe v České republice žáci provedli kotoul vpřed a v Polsku kotoul vzad. Průměrná hodnota cvičebních tvarů celkově se blíží čtvrtému stupni posuzovací škály. CONCLUSION: Z analýzy výsledků vyplývá, že problematika klesající úrovně gymnastických dovedností a oblíbenosti gymnastických cvičení mezi žáky základní školy je stále více aktuální a je třeba se touto oblastí dále intenzivně zabývat.
Abstrakt v dalším jazyce: Although the current researches confirm that gymnastic training is connected with success in many sports subjects, gymnastics, unfortunately become still less favoured by both pupils and teachers and tend to be replaced by other types of physical exercise less demanding of means, organization and teaching methods. AIM: The aim of the study was to establish and compare the current levels of gymnastic skills in 6th year pupils in the primary schools in the Czech Republic and Poland. METHOD: The examinations took place at primary schools in the Czech Republic and Poland, and the identical gymnastic poses corresponding to the physical education curricula of the attendants were chosen for the research. The research group was made up of primary school 6th year pupils comprising both girls and boys. In total, the research was attended by 74 persons, of which 39 children were from Poland and 35 were from the Czech Republic. The research techniques of observation and scaling while using the seven-point rating scale were applied to establish the level of acquisition of gymnastic skills. The Mann Whitney U Test was used for statistical data processing by comparing independent datasets. RESULTS: The results showed that the difference between the pupils of both countries was only significant in two gymnastic poses of girls (shoulder stand p = 0.023, backward roll p = 0.013) and in shoulder stand in the overall comparison of the children of both countries (p = 0.001). The pupils achieved best results in forward roll and the worst results in vault. As for the differences between both countries, pupils in the Czech Republic performed best in forward roll and those in Poland in backward roll. The average value of the gymnastic poses approximates the fourth point of the rating scale. CONCLUSION: As follows from the result analysis, the issue of the decreasing level of gymnastic skills and popularity of gymnastics among primary school pupils is still more relevant and requires intensive attention.
Práva: Plný text je přístupný v rámci univerzity přihlášeným uživatelům.
© IATED Academy
Vyskytuje se v kolekcích:Konferenční příspěvky / Conference papers (KTV)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
922.pdf208,58 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/39835

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD