Název: Lze překonat nejkritičtější místo ve výuce zeměpisu 6. ročníku českých ZŠ?
Další názvy: The most critical spots in the sixth grade geography education in Czech schools and how to solve them
Autoři: Stacke, Václav
Duffek, Václav
Kuberská, Markéta
Vočadlová, Klára
Mentlík, Pavel
Citace zdrojového dokumentu: STACKE, V. ., DUFFEK, V. ., KUBERSKÁ, M. ., VOČADLOVÁ, K. ., MENTLÍK, P. . Lze překonat nejkritičtější místo ve výuce zeměpisu 6. ročníku českých ZŠ?. Geografia, 2019, roč. 27, č. 2, s. 46-53. ISSN: 1335-9258
Datum vydání: 2019
Nakladatel: ELP
Typ dokumentu: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/39848
ISSN: 1335-9258
Klíčová slova: kritické místo;zeměpis 6. ročníku;výukový modul;zeměpisné souřadnice
Klíčová slova v dalším jazyce: critical spot;6th grade geography education;educational module;Geographic coordinates
Abstrakt: Článek se zabývá kritickými místy ve výuce zeměpisu v 6. ročníku českých základních škol. Pro zjištění kritických míst a jejich příčin byla použita metoda polostrukturovaných rozhovorů s učiteli doplněná o metodu focus group. Jako nejvíce kritická byla identifikována následující místa: Zeměpisné souřadnice, Mapy, Časová pásma, Cirkulace v atmosféře, Litosférické desky a jejich pohyby. Mezi nejčastější příčiny kritičnosti, které bylo potřeba překonat, patří: špatná návaznost učiva mezi obory, velká náročnost na představivost ze strany žáků, komplexita tématu, slabá motivace žáků a přechod od znalosti ke kompetenci. Za účelem překonání příčin kritičnosti byly navrženy výukové moduly, které byly následně ověřeny učiteli ve výuce za pomoci akčního výzkumu. Úspěšnost překonání příčin kritičnosti byla zjišťována pomocí dotazníků. Výsledky ukazují, že všechny navržené moduly pomáhají překonávat zjištěné příčiny kritických míst. V článku je čtenářům představen jeden výukový modul podrobněji. Jedná se o modul určený k překonání nejvíce kritického místa – Zeměpisných souřadnic. Součástí článku jsou rovněž výsledky jeho evaluace ze strany učitelů.
Abstrakt v dalším jazyce: This paper is focused on critical spots in the 6th grade geography education in Czech schools. We use semi-stru- ctured interviews and focus groups with teachers to identify critical spots and its causes. The most critical spots are: Geographic coordinates, Maps, Time zones, Atmospheric circulation, Tectonic plates and its motion. We de- signed educational modules to overcome identified causes of criticality (missing curriculum continuity, excessive requirements on pupil’s imagination, complexity of the topic, insufficient motivation and transition from pupil’s knowledge to competence). Modules were tested by teachers during lessons and its success with overcoming of the critical spots was evaluated using action research method. Our results show that all designed modules are suitable for overcoming causes of particular critical spots. The paper presents one educational module dealing with the most critical spot (Geographic coordinates) and its evaluation as an example.
Práva: Plný text je přístupný v rámci univerzity přihlášeným uživatelům.
© ELP
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (CBG)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
98-184-PB.pdf7,15 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/39848

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD