Název: | Srovnání výsledků testů tělesné zdatnosti žáků 2. stupně základní školy |
Další názvy: | The comparison of physical fitness test results of pupils attending lower secondary schools |
Autoři: | Javorčíková, Lenka |
Vedoucí práce/školitel: | Knappová Věra, Mgr. Ph.D. |
Oponent: | Kavalířová Gabriela, Mgr. Ph.D. |
Datum vydání: | 2020 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/40641 |
Klíčová slova: | starší školní věk;pubescence;motorické schopnosti;ovov |
Klíčová slova v dalším jazyce: | older school age;pubescence;motor skills;olympics champions' badge of versatility;physical activity |
Abstrakt: | V bakalářské práci se celkově věnuji testování tělesné zdatnosti dětí a porovnání těchto ukazatelů s celorepublikovým vzorkem v České republice. Dále se v teoretické části zaměřuji na historii a charakteristiku Odznaku všestrannosti olympijských vítězů (OVOV). Také mapuji a uvádím další možnosti testování pohybových schopností v České republice. Jedna z kapitol je věnována metodám zkoumání tělesné zdatnosti žáků staršího školního věku. Popis jednotlivých pohybových schopností poté dále rozvádím podrobněji. Konkrétně se v mé práci zajímám o to, jak se vyvíjí tělesná zdatnost dětí ve věku 11-15 let na ZŠ Pionýrů v Sokolově. Tomuto tématu věnuji celou výzkumnou část své práce za pomocí vybrané metodiky OVOV, která je v současné době velmi populární především na základních školách v České republice. Náš výzkum ukázal na značné rozdíly v pohybových schopnostech dětí ve sportovních a nesportovních třídách, což jsme na začátku naší práce předpokládali. Odpovídá tomu také skutečnost, která vyplynula z našeho výzkumu, že žáci sportovních tříd na testované škole svými výkony v bodovém porovnání deseti disciplín OVOV výrazně převyšují bodový celorepublikový průměr. Žáci z nesportovních tříd za tímto průměrem naopak značně zaostávají. Velice překvapující však byla skutečnost, že jedenáctiletí žáci a žákyně ze sportovních tříd svojí výkonností jednoznačně převyšovali své o čtyři roky starší spolužáky z nesportovních tříd. Toto zjištění mě překvapilo zejména u chlapců, kde se výkonnost všech žáků s rostoucím věkem stupňovala, a kdy patnáctiletí žáci dosahovali nejlepších výsledků. Přesto byla u jedenáctiletých sportovců tělesná zdatnost vyšší než u patnáctiletých chlapců z nesportovních tříd. U dívek byl zaznamenán nejvyšší nárůst výkonnosti ve sportovních třídách mezi jedenáctým a dvanáctým rokem, poté se výkonnost starších dívek zvyšovala pouze mírně a u nejstarších dvou ročníků již stagnovala. U dívek z nesportovních tříd došlo k nejvyššímu nárůstu výkonnosti mezi dvanáctým a třináctým rokem, poté výkonnost starších dívek strmě klesala. Na ZŠ Pionýrů v Sokolově plní již pátým rokem žáci druhého stupně (11-15 let) v rámci hodin tělesné výchovy disciplíny Odznaku všestrannosti olympijských vítězů. V letošním školním roce 2019/2020 bylo zapojeno do plnění odznaků všestrannosti celkem 265 žáků školy. Odznak dokázalo vybojovat celkem 93 žáků z toho 57 žáků dosáhlo na odznak bronzový, 26 na stříbrný, 10 na zlatý a jedné dívce a jednomu chlapci se podařilo splnit limity pro odznak diamantový. Ze 123 žáků sportovních tříd bylo v získání alespoň jednoho z odznaků OVOV úspěšných 70 % žáků, což splnilo náš původní předpoklad, že ne všichni žáci se řadí svojí výkonností do sportovní třídy. Na ZŠ Pionýrů je úroveň tělesné zdatnosti pro účast ve sportovní třídě důležitá, svoji roli zde hrají ale také další faktory, a to chuť sportovat a radost z pohybu. Zjištěné informace v rámci mé bakalářské práce mohou být užitečné nejen učitelům TV a studentům, ale také rodičům při výběru školy či zařazení svých dětí do sportovních či nesportovních tříd. |
Abstrakt v dalším jazyce: | I am dedicating my bachelor´s thesis to testing the physical abilities of children and comparing these results with a sample of results from the whole Czech republic. In the theoretical part I am focused on the history and characterization of the Versatility Badge of Olympic winners (OVOV). I also survey and mention other options for testing the physical fitness used in the Czech republic. One of the chapters is devoted to the methods of examining the psysical abilities of pupils attending secondary schools. In later chapters I enter a description of specific physical abilities into details. The practical part of my thesis is focused on how physical activity develops in children between 11-15 years of age at ZŠ Pionýrů in Sokolov. For the purpose of this study, I used the aforementioned OVOV method, which is currently very popular in the Czech Republic, especially in primary schools. The results pointed out significant differences in the motor skills of children in 'sports' classes and 'non sports' classes, which was the expected outcome of the study. These findings were supported by the fact, that the performance of pupils from the 'sports' classes in ZŠ Pionýrů significantly surmounted the country point average in the ten disciplines compared. On the other hand, performance of pupils from the 'non sports' classes were significantly below the average. An interesting result was, that 11year-old pupils from 'sports' classes had much better results than their 15year-old schoolmates from 'non sports' classes. This result was particularly intriguing in boys' categories, where their overall physical performance improved steadily with age and 15year-old pupils reached the best results, yet the physical ability of 11year-old boys from 'sports' classes was still significantly better than the physical ability of 15-year-old boys from 'non sports' classes. In girls' categories, the highest ability rise was noted between their 11th and 12th years of age, after that their performance only rose moderately, and stagnated in the last two years of their secondary school education. The performance of girls in 'non sport' classes rose during their 12th and 13th year of age, after that it plummeted. At ZŠ Pionýrů in Sokolov, the secondary school pupils (11-15 years) have undergone the OVOV discipline during their PE classes for the last five years. In the school year 2019/2020, a total number of 265 students participated in the activity, from this number, 93 pupil managed to win a badge, 57 the bronze badge, 26 the silver badge, 10 the gold badge and one boy and one girl received the diamond badge. From 123 pupils of the 'sports' classes 70 % was successful in obtaining at least one badge, which supported the initial hypothesis, that not all pupils in 'sports' classes actually belong to these classes by their physical performance. At ZŠ Pionýrů, the level of physical ability is crucial for being in a 'sports' class, however, there are other factors influencing the performance of the pupils, specifically the desire to do sports and pleasure from physical activity. Information resulting from my bachelor's thesis can be used by PE teachers and students, as well as the parents of secondary school pupils, when deciding on whether to put their child into a 'sports' class or a 'non sports' class. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Vyskytuje se v kolekcích: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KTV) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
BP final Javorcikova Lenka.pdf | Plný text práce | 1,53 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Javorcikova L. - VP.pdf | Posudek vedoucího práce | 135,17 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Javorcikova L.pdf | Průběh obhajoby práce | 51,52 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Javorcikova L. - OP.pdf | Posudek oponenta práce | 184,66 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/40641
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.