Title: Využití videoher ke zlepšení kulturní inteligence
Other Titles: Using Video Games to Improve Cultural Intelligence
Authors: Baloun, Tomáš
Advisor: Vice William Bradley, Ph.D.
Issue Date: 2020
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/40813
Keywords: kulturní inteligence;kultura;avatar;videohry;esports;virtuální realita
Keywords in different language: cultural intelligence;culture;avatar;video games;esports;virtual reality
Abstract: Předmětem této bakalářské práce jsou výhody videoher pro hráče v mezikulturních interakcích. Cílem této práce je prozkoumat a objasnit způsoby, jak videohry zlepšují kulturní inteligenci hráče. Práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola analyzuje vztah mezi kulturou, kulturní inteligencí a videohrami. Dále shledává podobnosti mezi zlepšováním CQ a herní strategií, které je zásadní pro úspěch ve hře, respektive pro efektivní interkulturní interakci. Druhá kapitola se zabývá herními avatary a jejich významem pro herní prostředí s důrazem na vztah hráčů a jejich avatarů. Kromě toho se zde nalézá popis tří videoher a jejich výhod pro hráče a v neposlední řadě také zkušenosti hráčů s odlišným přístupem k videohrám. Závěrečná kapitola pojednává o budoucnosti videoher a avatarů ve třech oblastech a ukazuje, že hry v sobě mají více potenciálu, než se očekává.
Abstract in different language: The object of this undergraduate thesis is video games and their benefits for players in intercultural interactions. The goal of this thesis is to explore and clarify ways in which video games improve the cultural intelligence of players, mainly because the general public perceives games quite negatively. The thesis is divided into three main parts. The first part analyses the relationship between culture, cultural intelligence and video games and finds similarities between CQ practice and game strategy, which is crucial for both succeeding in the game and also being efficient in intercultural interactions. The second part revolves primarily around gaming avatars and their importance for the game environment with an emphasis on the relationship between players and their avatar. Furthermore, the exploration of three video games and their benefits for the players is present as well as experiences of players with a different approach to games. The final part deals with the future of gaming and avatars in three areas and shows that games have a lot more in them than it is expected.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KAN)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Baloun_BP-final.pdfPlný text práce1,08 MBAdobe PDFView/Open
Pos_ved_Vice_Baloun.pdfPosudek vedoucího práce138,22 kBAdobe PDFView/Open
Pos_opon_Quinn_Baloun.pdfPosudek oponenta práce858,28 kBAdobe PDFView/Open
Prubeh_Baloun.pdfPrůběh obhajoby práce97,89 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/40813

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.