Title: | John Horton Conway (1937-2020) |
Other Titles: | John Horton Conway (1937-2020) |
Authors: | Stehlík, Petr Vopravil, Václav |
Citation: | STEHLÍK, P. VOPRAVIL, V. John Horton Conway (1937-2020). Pokroky matematiky, fyziky a astronomie, 2020, roč. 65, č. 3, s. 125-148. ISSN 0032-2423. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Jednota českých matematiků a fyziků |
Document type: | článek article |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/43027 |
ISSN: | 0032-2423 |
Keywords: | John Horton Conway;nadreálná čísla;kombinatorické hry;hra života;sporadické grupy |
Keywords in different language: | John Horton Conway;surreal numbers;combinatorial games;game of life;sporadic groups |
Abstract: | Anglickoamerický matematik John Horton Conway byl všestrannou a charismatickou postavou, která významně ovlivnila teorie čísel, grup, her, uzlů, dynamických systémů i rekreační matematiku. Proslul svéráznou povahou i nekonvenčním přístupem k řešení problémů. Tento článek shrnuje stručně jeho neobvyklou životní cestu a představuje čtyři vybrané oblasti z jeho bohaté tvorby: nadreálná čísla, teorii kombinatorických her, hru života a klasifikaci sporadických grup. |
Abstract in different language: | Angloamerican mathematician John Horton Conway was a universal and charismatic figure. He significantly influenced number theory, group theory, game theory, node theory, dynamical systems and recreational mathemaics. He became famous because of his unique personality and uncoventional approach to problem solving. This paper summarizes his original life path and discusses four examples of his contribution - surreal numbers, combinatorial games, game of life and classification of sporadic groups. |
Rights: | Plný text je přístupný v rámci univerzity přihlášeným uživatelům. © Jednota českých matematiků a fyziků |
Appears in Collections: | Články / Articles (NTIS) Články / Articles (KMA) OBD |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
02_pub_PMFA_Conway_FINAL.pdf | 490,58 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/43027
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.