Title: Kolektivní správa autorských práv - problematika hudebního plagiátu
Other Titles: Collective management of copyright - the issue of music plagiarism
Authors: Stejskal, Benjamin
Advisor: Žikovská Petra, JUDr.
Referee: Hák Jan, JUDr. Ph.D.
Issue Date: 2021
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/43347
Keywords: plagiarismus v hudbě;kolektivní správa autorských práv;porušení autorských práv
Keywords in different language: music plagiarism;collective management of copyright;copyright infringement
Abstract: Prace se nejprve venuje hudebnimu dilu, rozebírá jeho definici a problemy spojené s jeho upravou v pravnim a muzikologickem smyslu, dále jeho pojmovym znakum a nekterym mezeram v pravni uprave české republiky. Nasledne se venuje fenomenu augmented reality a predstavuje ohledne této problematiky uvahy de lege ferenda pro cesky pravni rad v kontextu unijni legislativy a technickeho vyvoje. Poté se venuje ko-lektivni sprave autorskych prav s důrazem na kolektivni spravce pusobici v Ceske re-publice a Evropske unii. Dále práce analyzuje téma plagiatorstvi v hudbe a využívá komparaci kontinentalnich pravnich systemů a systémů common law, s durazem na relevantni judikaturu predevsim z oblasti Spojenych statů. Prace obsahuje rovnez kapi-tolu venovanou samplingu v hudbe, predevsim v souvislosti s plagiatorstvím. Prace ne-opomiji ani nove alternativy v oblasti ochrany hudebnich del, zejmena institut ne-zavisleho spravce prav, licenci Creative Commons a blockchainove transakce.
Abstract in different language: The diploma thesis initially deals with the musical work, its definition, problems associ-ated with its regulation in the legal and musicological sense, as well as its conceptual features and shortcomings of the legal order of the Czech Republic. Subsequently, the thesis focuses on the phenomenon of augmented reality and presents considerations de lege ferenda for the Czech legal system, taking into account the EU legislation and recent technical development. Moreover, my work evaluates collective copyright ma-nagement with an emphasis on collective administrators operating in the Czech Repub-lic and the European Union. Furthermore, it analyses the phenomenon of plagiarism in music, comparing continental legal systems as well as common law systems and pinpointing relevant case law, especially in the United States. The work also contains a chapter devoted to the music sampling, especially in the view of possible plagiarism. The thesis also mentions new alternatives in the field of legal protection of musical works, especially the institute of an independent rights administrator, a Creative Commons license and blockchain transactions.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KPO)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benjamin_stejskal-diplomova_prace-final.pdfPlný text práce750,55 kBAdobe PDFView/Open
posudek vedouciho Stejskal.pdfPosudek vedoucího práce76,9 kBAdobe PDFView/Open
posudek oponenta Stejskal B..pdfPosudek oponenta práce735,27 kBAdobe PDFView/Open
obhajoba Stejskal B.pdfPrůběh obhajoby práce272,48 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/43347

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.