Název: Polští letci v RAF
Další názvy: Polish pilots in the RAF
Autoři: Krčmář, Milan
Vedoucí práce/školitel: Novotný Lukáš, Doc. PhDr. Ph.D.
Oponent: Skřivan Aleš, Prof. PhDr. Ph.D.
Datum vydání: 2021
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/44012
Klíčová slova: bitva o británii;druhá světová válka;královské letectvo;polští letci;polské perutě;velká británie
Klíčová slova v dalším jazyce: battle of britain;the second world war;royal air force;polish pilots;polish squadrons;the great britain
Abstrakt: Bakalářská práce se zabývá působením polských pilotů ve službách Royal Air Force za druhé světové války. Práce se zaměřuje na počátek války, kdy po pádu Polska, zejména z důvodu vpádu sovětských vojsk od východní hranice, začaly evakuace polských vojáků, nejčastěji na západ do Francie. Piloti, jako nedílná součást armády, usilovali o co nejrychlejší zařazení do letek, aby mohli bojovat proti německému nepříteli. Dále je zmíněno jejich zapojení do perutí RAF, formování celkem 14 národních polských letek, zvláště pak nejvýznamnější 303. stíhací perutě, jejich strukturami a organizací. Zmíněna je také letecká výstroj a nejčastější typy letadel, která měli polští piloti k dispozici. Popsána jsou největší polská letecká esa a nejvýraznější osobnosti, mezi něž patří například Witold Urbanowicz, Stanisław Skalski nebo Jan Zumbach. Závěr práce se věnuje prolínání polských letek s jinými, poválečný vývoj a osudy pilotů po návratu domů do Polska.
Abstrakt v dalším jazyce: The bachelor's thesis deals with the operation of Polish pilots in the service of the Royal Air Force during the Second World War. The thesis focuses on the beginning of the war, when after the invasion of Poland by the Soviet Union army from the eastern border, begun the evacuation of Polish soldiers, most often to the west of France. The pilots, as an integral part of the army, sought to be included to the squadrons as quickly as possible, so they can fight against the German enemy. There is also mentioned their involvement into the RAF squadrons, the formation of a total 14 Polish national squadrons, especially the most important No. 303 Fighter Squadron, their structure and organization. There is also mentioned aircraft equipment as well as several types of aircraft available for Polish pilots. The greatest Polish air aces and the most prominent personalities such as Witold Urbanowicz, Stanisław Skalski or Jan Zumbach are described. The conclusion of the thesis is devoted to the intertwining of Polish squadrons with others, the post-war development and the fate of pilots after returning home to Poland.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KHV)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Bakalarska prace, Milan Krcmar.pdfPlný text práce843,92 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Krcmar - posudek V.pdfPosudek vedoucího práce658,7 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Krcmar - posudek O.pdfPosudek oponenta práce836,01 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Krcmar - obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce228,93 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/44012

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.