Title: Environmentální výchova v předškolním vzdělávání
Other Titles: Enviromental education in pre-primary school
Authors: Koptišová, Renata
Advisor: Aichinger Daniel, Mgr. Ph.D.
Referee: Honzíková Jarmila, Prof. PaedDr. Ph.D.
Issue Date: 2021
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/44432
Keywords: environmentální výchova;mateřská škola;metody a formy výuky environmentální výchovy v mateřské škole;příroda;rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Keywords in different language: environmental education;kindergarten;methods and forms of teaching environmental education in kindergarten;nature;framework educational program for preschool education
Abstract: Bakalářská práce je zaměřena na problematiku výuky environmentální výchovy v předškolním vzdělávání. Práce je členěna na dvě části. První část obsahuje poznatky získané z rozhovorů s vyučujícími a pozorováním environmentální výchovy v praxi. Je zde uvedena základní terminologie vztahující se k tématu, propojení RVP PV s environmentální výchovou, legislativní stránky související s pobytem dětí mimo budovu mateřské školy a obecné zásady při pobytu s dětmi venku a v přírodě. Poslední kapitoly jsou věnovány metodám a formám výuky environmentální výchovy v předškolním vzdělávání. Praktická část práce je tvořena konkrétními činnosti s dětmi (výstupy), ve kterých jsem se snažila o propojení environmentální výchovy s RVP PV. Cílem práce bylo vytvořit příručku pro výuku environmentální výchovy v předškolním vzdělávání určenou především pro začínající učitele/ky v mateřských školách a zároveň s ní vytvořit webovou stránku s náměty pro praktické činnosti s dětmi ke stažení. Na základě rozhovorů s vyučujícími, pozorováním environmentální výchovy v praxi a ověřením navrženého konceptu v praxi, bylo zjištěno, že výuka environmentální výchovy ve vybraných mateřských školách v regionu probíhá převážně ve vnitřních prostorech.
Abstract in different language: The bachelor's thesis is focused on the issue of teaching environmental education in preschool education. The work is divided into two parts. The first part contains knowledge gained from interviews with teachers and observation of environmental education in practice. It contains basic terminology related to the topic, the connection of FEP PE with environmental education, legislative aspects related to the stay of children outside the kindergarten building and general principles for staying with children outside and in nature. The last chapters are devoted to methods and forms of teaching environmental education in preschool education. The practical part of the work consists of specific activities with children (outputs), in which I tried to connect environmental education with the FEP PE. The aim of the work was to create a handbook for teaching environmental education in preschool education, intended primarily for beginning teachers in kindergartens, and at the same time to create a website with suggestions for practical activities with children to download. Based on interviews with teachers, observing environmental education in practice and verifying the proposed concept in practice, it was found that the teaching of environmental education in selected kindergartens in the region takes place mainly indoors. FEP PE.Framework educational program for preschool education
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KMT)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bakalarska prace.pdfPlný text práce3,9 MBAdobe PDFView/Open
PosudekOponentaSTAG.pdfPosudek oponenta práce37,06 kBAdobe PDFView/Open
PosudekVedoucihoSTAG.pdfPosudek vedoucího práce39,52 kBAdobe PDFView/Open
Koptisova - protokol.pdfPrůběh obhajoby práce274,99 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/44432

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.