Title: | Sociokulturní dimenze a učebnice češtiny pro cizince |
Other Titles: | Socio-cultural dimension and textbooks of Czech for foreigners |
Authors: | Janecká, Jiřina |
Advisor: | Hrdlička, Milan |
Referee: | Macháčková, Dita |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/4468 |
Keywords: | sociokulturní dimenze;komunikační kompetence;komunikační metoda;referenční popisy;sociokulturní kompetence;učebnice češtiny;cizinci |
Keywords in different language: | socio-cultural dimension;communication competence;communication method;reference levels;socio-cultural competence;czech textbooks;foreigners |
Abstract: | Tato práce se zabývá charakteristikou pojmu sociokulturní dimenze a analýzou jejího zpracování v současných učebnicích češtiny pro cizince. V teoretické části popisujeme současnou situaci ve výuce cizích jazyků a specifikujeme roli češtiny jako cizího jazyka. Jsou zde vysvětleny klíčové pojmy související s problematikou. Zaměřujeme se na sociokulturní kompetenci, způsob jejího vyučování a umístění v referenčních popisech pro češtinu na jednotlivých úrovních. V praktické části analyzujeme sociokulturní cvičení z českých učebních materiálů pro cizince. V závěru práce formulujeme lingvodidaktická doporučení určená tvůrcům učebnic či učitelům. |
Abstract in different language: | This thesis deals with the characteristic of the concept of socio-cultural dimension and analysis of socio-cultural exercises from current textbooks of Czech for foreigners. In the theoretical part we describe the current situation in teaching of foreign language and we specify the role of Czech as a foreign language. We explain the key concepts associated with the acquisition of the language code. We focus on the socio-cultural competence, method of teaching and the position in reference descriptions of Czech language at different levels. In the practical part we analyze the socio-cultural exercises from teaching materials of Czech for foreigners. At the end we formulate linguistic and didactic recommendations for the authors of textbooks or teachers. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KČJ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
BP_Janecka_2012.pdf | Plný text práce | 89,06 MB | Adobe PDF | View/Open |
janecka.pdf | Posudek vedoucího práce | 349,18 kB | Adobe PDF | View/Open |
pdf(1).janecka.pdf | Posudek oponenta práce | 380,15 kB | Adobe PDF | View/Open |
pdf(2).janecka.pdf | Průběh obhajoby práce | 176,19 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/4468
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.