Title: The Same and the Different: On Semantization and Instrumentalization Practices in the (Maths) Classroom
Other Titles: Totéž a odlišné: O praktikách sémantizace a instrumentalizace v učebně (matematické)
Authors: Janík, Tomáš
Slavík, Jan
Najvar, Petr
Jirotková, Darina
Citation: JANÍK, T. SLAVÍK, J. NAJVAR, P. JIROTKOVÁ, D. The Same and the Different: On Semantization and Instrumentalization Practices in the (Maths) Classroom. SAGE open, 2020, roč. 10, č. 3, s. 1-12. ISSN: 2158-2440
Issue Date: 2020
Publisher: Sage
Document type: článek
article
URI: 2-s2.0-85089571314
http://hdl.handle.net/11025/47031
ISSN: 2158-2440
Keywords: vzdělávací obsah;výuka;učení se;postupy sémantizace a instrumentalizace;didaktika
Keywords in different language: educational content;teaching;learning;semantization and instrumentalization practices;didactics
Abstract: Vzdělání není možné bez obsahu. Vyučování a učení ve školách se věnuje „něčemu“, ne „ničemu“ nebo „čemukoliv“. Čím více heterogenní, multikulturní a jazykově různorodá je výuka, tím více je během vyučování a učení nutná sémantizace vzdělávacího obsahu. V tomto článku rozvíjíme teorii transformace obsahu a představujeme koncept operačního isomorfismu a jeho potenciálu v oblasti didaktiky, výzkumu výuky a vzdělávání a vzdělávání učitelů. Pomocí případové studie výuky matematiky ilustrujeme, jak mohou studenti těžit ze sémantizačních a instrumentalizačních postupů ve třídě a jak tyto procesy nabývají podoby extenzionální dekonstrukce a intenzionálního rozšiřování nebo zhušťování.
Abstract in different language: There is no education without content. Teaching and learning in schools is devoted to “something,” not to “nothing” or “anything.” The more heterogeneous, multicultural, and multilingual the classroom, the more semantization of educational content within teaching and learning is needed. Therefore, the role of various languages in the classroom is revisited. In this article, we elaborate on the theory of language-sensitive content transformation and introduce the concept of operational isomorphism and its potential in the field of didactics, research on teaching, and learning and teacher education. Using a case study of mathematics teaching, we illustrate, how students can benefit from semantization and instrumentalization practices in the classroom and how these processes take the form of extensional deconstruction and intensional expansion or intensional condensation.
Rights: © authors
Appears in Collections:Články / Articles (KHK)
OBD

Files in This Item:
File SizeFormat 
The_Same_and_the_Different_On_Semantization_.pdf629,4 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/47031

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

search
navigation
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD