Název: Řízení a regulace nových topologií vysokonapěťových výkonových měničů
Autoři: Votava, Martin
Oponent: Cejnar Pavel, Ing. Ph.D.
Kuchař Martin, Ing. Ph.D.
Valouch Viktor, Prof. Ing. CSc.
Datum vydání: 2022
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: disertační práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/47397
Klíčová slova: duální měnič;pwm;vektorová pwm;prediktivní řízení;výkonové ztráty;tepelný model
Klíčová slova v dalším jazyce: dual inverter;pwm;space vector pwm;model predictive control;power losses;thermal model
Abstrakt: Tato práce se zabývá analýzou a návrhem řídicích algoritmů měniče pracujícího do zátěže napájené ze dvou nezávislých zdrojů (např. otevřené statorové vinutí), tzv. duálního měniče. Je zaměřená na algoritmy řízení umožňující zvýšení výkonové hustoty. Toho je dosaženo pomocí navýšení přenášeného výkonu na maximální možnou úroveň optimalizací výkonových ztrát a jejich řízeném rozvážení mezi jednotlivé výkonové polovodičové prvky. Maximální přenášený výkon je stanoven na základě tepelného modelu měniče, analýzy časového průběhu ztrátového výkonu jednotlivých výkonových polovodičových prvků a maximální přípustnou teplotou jednotlivých prvků. V práci jsou popsány algoritmy řídící napětí na výstupu duálního měniče a algoritmy řídící proud zátěže napájené z duálního měniče. Pro řízení napětí to jsou algoritmy založené na PWM s nosnou a vektorové modulaci (SVPWM). Pro řízení proudu zátěže napájené z duálního měniče to je proporčně sumační (PS) regulátor a prediktivní řízení s omezenou množinou akčních zásahů (FCS-MPC). Nejprve je v práci provedena rešerše algoritmů zabývajících se řízením duálního a víceúrovňových měničů. Následně je popsán a identifikován matematický model měniče se zátěží s otevřeným vinutím. Na základě matematického modelu je pro navýšení výkonové hustoty u algoritmů PWM s nosnou a vektorové modulace upraveno modulační schéma tak, aby byly vyrovnávány ztráty. U algoritmů využívajících principů FCS-MPC je vyrovnávání ztrát dosaženo přidáním penalizace hodnoty exponenciálního filtru vyhodnocujícího průměrnou spínací frekvenci nebo ztráty jednotlivých výkonových polovodičových prvků. Omezení maximálního ztrátového výkonu je provedeno limitováním průměrných ztrát a omezením amplitudy proudu zátěže dle měřené teploty pouzdra. Amplituda proudu zátěže je omezovaná tak, aby průběh teploty v kvazistacionárních stavech nepřekročil stanovenou mez. Limitování průměrných ztrát zajišťuje, aby nebyla maximální přípustná teplota překročena vlivem chyby způsobené zjednodušením modelu použitým pro výpočet oteplení v závislosti na amplitudě proudu.
Abstrakt v dalším jazyce: Tato práce se zabývá analýzou a návrhem řídicích algoritmů měniče pracujícího do zátěže napájené ze dvou nezávislých zdrojů (např. otevřené statorové vinutí), tzv. duálního měniče. Je zaměřená na algoritmy řízení umožňující zvýšení výkonové hustoty. Toho je dosaženo pomocí navýšení přenášeného výkonu na maximální možnou úroveň optimalizací výkonových ztrát a jejich řízeném rozvážení mezi jednotlivé výkonové polovodičové prvky. Maximální přenášený výkon je stanoven na základě tepelného modelu měniče, analýzy časového průběhu ztrátového výkonu jednotlivých výkonových polovodičových prvků a maximální přípustnou teplotou jednotlivých prvků. V práci jsou popsány algoritmy řídící napětí na výstupu duálního měniče a algoritmy řídící proud zátěže napájené z duálního měniče. Pro řízení napětí to jsou algoritmy založené na PWM s nosnou a vektorové modulaci (SVPWM). Pro řízení proudu zátěže napájené z duálního měniče to je proporčně sumační (PS) regulátor a prediktivní řízení s omezenou množinou akčních zásahů (FCS-MPC). Nejprve je v práci provedena rešerše algoritmů zabývajících se řízením duálního a víceúrovňových měničů. Následně je popsán a identifikován matematický model měniče se zátěží s otevřeným vinutím. Na základě matematického modelu je pro navýšení výkonové hustoty u algoritmů PWM s nosnou a vektorové modulace upraveno modulační schéma tak, aby byly vyrovnávány ztráty. U algoritmů využívajících principů FCS-MPC je vyrovnávání ztrát dosaženo přidáním penalizace hodnoty exponenciálního filtru vyhodnocujícího průměrnou spínací frekvenci nebo ztráty jednotlivých výkonových polovodičových prvků. Omezení maximálního ztrátového výkonu je provedeno limitováním průměrných ztrát a omezením amplitudy proudu zátěže dle měřené teploty pouzdra. Amplituda proudu zátěže je omezovaná tak, aby průběh teploty v kvazistacionárních stavech nepřekročil stanovenou mez. Limitování průměrných ztrát zajišťuje, aby nebyla maximální přípustná teplota překročena vlivem chyby způsobené zjednodušením modelu použitým pro výpočet oteplení v závislosti na amplitudě proudu.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Disertační práce / Dissertations (KEV)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Votava_disertacni_prace.pdfPlný text práce21,1 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
votava_publ.pdfPosudek vedoucího práce1,45 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
votava_opon.pdfPosudek oponenta práce2,51 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
votava_zapis.pdfPrůběh obhajoby práce524,75 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/47397

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.