Název: | Žákovské čtení textu z učebnice sledované oční kamerou a role otázek při porozumění tomuto textu |
Další názvy: | Students’ reading of a textbook followed by the eye-tracker and role of questions in learning from the textbook |
Autoři: | Kekule, Martina Krejčí, Alžběta |
Citace zdrojového dokumentu: | KÉHAR, O. (ed.) Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 9: Změny v RVP a jejich dopady do obsahu výuky fyziky, Kašperské hory 2019, s. 68-78. |
Datum vydání: | 2022 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | konferenční příspěvek conferenceObject |
URI: | https://kof.zcu.cz/ak/trendy/9/sbor/ModerniTrendy9_sbornik.pdf http://hdl.handle.net/11025/47581 |
ISBN: | 978-80-261-1092-7 |
Klíčová slova: | text;čtení;porozumění;oční kamera |
Klíčová slova v dalším jazyce: | text;reading;understanding;eye camera |
Abstrakt: | Příspěvek prezentuje základní charakteristiky čtení odborného textu -učebnice- žáky a jedním vyučujícím. Dále srovnává přístupy čtení vlastního textu a textu, který je následně doplněn otázkami. Cílem pilotní studie realizované na 12 žácích a zabývající se jednou stranou textu učebnice byla identifikace základních přístupů čtení, práce s doprovodným vizuálním materiálem (obrázky a grafy) a identifikace indikátorů, které mohou signalizovat hlubší kognitivní procesy probíhající při čtení včetně vlivu otázek na čtení textu. Výstupy ukázaly minimální práci s vizuálním materiálem a naopak vcelku plynulé čtení celého textu, přerušované zpětnými sakádami nad klíčovými pojmy textu. Většina žáků po přečtení otázky realizovala sakádu do oblasti textu, kde se nacházel klíčový pojem z otázky, což indikuje velmi dobrou paměť lokalizace význačných pojmů. |
Abstrakt v dalším jazyce: | The paper presents basic characteristics of students’ reading of a physics textbook. Particularly, 12 high school students and one teacher were eyetracked during reading a page of the textbook. The aim of the study was identification of typical approaches to the reading, working with visual material (pictures and graphs) and identification of indicators which could reveal deeper cognitive processes of the students. The results showed that students almost did not work with the visual material. On the other hand, they fluently read the whole text, which was interrupted sometimes with regressive saccades to the key terms/words. After the reading questions in the end of the text, students typically provided a saccade to the keyword in the text. This indicates their very good spatial memory. |
Vyskytuje se v kolekcích: | Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 9 Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 9 |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
ModerniTrendy9_sbornik-68-78.pdf | Plný text | 731,21 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
tiraz.pdf | Plný text | 475,19 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/47581
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.