Title: | Zkušenosti začínajících učitelů s reflexí a vedením výuky na Přešticku a Domažlicku. |
Other Titles: | Experience of beggining teachers with reflection and guiding principles of teaching in Přeštice and Domažlice regions. |
Authors: | Radová, Ivana |
Advisor: | Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D. |
Referee: | Nováková Daniela, PhDr. Ph.D. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/48299 |
Keywords: | začínající učitel;reflexe;sebereflexe;reflektivní pedagogické deníky;metody reflexe;reflexe výuky;metodika 3a;vedení výuky;problémy začínajících učitelů |
Keywords in different language: | beggining teacher;reflection;selfreflection;teacher's reflective diaries;methods of reflection;reflection of teaching;methodology 3a;guididance of teaching;problems of beggining teachers |
Abstract: | Tato diplomová práce na téma Zkušenosti začínajících učitelů s reflexí a vedením výuky na Přešticku a Domažlicku se zabývá problematikou a zkušenostmi začínajících učitelů po vstupu do praxe. S oporou o analýzu reflektivních deníků, provedených polostrukturovaných rozhovorů a pozorováním bylo cílem této práce zjistit, jaké jsou počáteční a nejčastější problémy začínajících učitelů po vstupu do praxe a jaké jsou jejich zkušenosti s reflexí po vstupu do praxe. V teoretické části jsou ve třech kapitolách vysvětleny základní pojmy definující začínajícího učitele, fáze vývoje profese učitele, šok z reality, uvádění začínajících učitelů, profesní příprava učitelů a s ní spojené problémy. Vymezení učitele jako reflektivního praktika a definice pojmu reflexe a sebereflexe. Teoretická část se v poslední části zabývá problémy začínajících učitelů. Praktická část se na základě analýzy reflektivních deníků, provedených rozhovorů a pozorování zabývá zjištěním nejčastějších problémů a zkušenostmi s reflexí začínajících učitelů, zjištěním prostředků pomáhajících začínajícím učitelům k jednoduššímu vstupu do učitelské profese a zjištěním metod reflexe a sebereflexe, které využívají začínající učitelé. |
Abstract in different language: | My diploma thesis named Experience of beggining teachers with reflection and guiding principles of teaching in Přeštice and Domažlice regions is focusing on the problems and experience of starting teachers as soon as they start working. The main goal of my research based on the analysis of the reflective diaries, semi-structured interviews and observation was to determine the initial and most common obstacles of the beginning teachers while entering the practice and what is their experience with that. In the three chapters of the theoretical part, there are basic concepts considering beginning teachers defined. I delineated the stages of development of the teaching profession, the shock from reality, the introduction of beginning teachers, their preparation, and related problems. I have focused on the definition of the reflective practitioner and the concept of reflection and self-reflection itself. The last part is dedicated to the topic of problems of the beginning teachers. Based on the analysis of reflective diaries, interviews, and observations, the practical part focuses on identifying the most common problems and experiences pursuant to beginning teachers' reflection, finding tools to help them to enter the teaching profession, and finding out methods of reflection and self-reflection used by beginning teachers. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KPG) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DP Ivana Radova.pdf | Plný text práce | 2,12 MB | Adobe PDF | View/Open |
DP_ved_Ivana Radova_U1S_2022.doc | Posudek vedoucího práce | 45 kB | Microsoft Word | View/Open |
Radova OP.pdf | Posudek oponenta práce | 187,7 kB | Adobe PDF | View/Open |
Radova O.pdf | Průběh obhajoby práce | 6,72 MB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/48299
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.