Title: Spolupráce mezi školami a rodinami ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním v regionu Plzeň-město
Other Titles: Cooperation between schools and families in the education of socially disadvantaged pupils in the Pilsen-city region
Authors: Bělohoubková, Johanka
Advisor: Slowík Josef, PhDr. Ph.D.
Referee: Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
Issue Date: 2022
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/49958
Keywords: sociální znevýhodnění;rodina;žák;učitel;vzdělávání;sociální prostředí
Keywords in different language: social disadvantage;family;pupil;teacher;education;social environment
Abstract: Předkládaná diplomová práce se zabývá komunikací mezi školami a sociálně znevýhodněnými rodinami. Usiluje o zachycení komunikace jak mezi žáky a školou, tak mezi školou a rodiči. Tato práce má za cíl vyobrazit sociální znevýhodnění jako komplexní problematiku. Často se mluví o sociální znevýhodnění u žáků a o tom, jak se to může projevit při jejich studiu. V této práci bych ráda ukázala, že pro řešení je třeba cílená péče i na úrovni komunikace s rodiči. Teoretická část se zabývá vymezením konkrétních pojmů sociálního znevýhodnění, zavedením pojmů z legislativní oblasti i ukázkou reálných příkladů z praxe. Zároveň sleduje další problémy, se kterými se sociálně znevýhodněné mohou potkat a jejich vliv na fungování těchto rodin. Praktická část je tvořena ze tří částí. Sleduje stanoviska učitelů, rodičů i samotných dětí z těchto sociálně znevýhodněných rodin. Cílem práce je prozkoumat stanoviska jednotlivých stran na danou problematiku a snaho o nalezení postupů, které by vyhovovaly všem a jsou všeobecně uplatnitelná.
Abstract in different language: The thesis deals with communication between schools and socially disadvantaged families. It seeks to capture the communication between both pupils and school and between school and parents. This thesis aims to portray social disadvantage as a complex issue. This thesis shows that targeted care is needed to address this, particularly at the level of communication with parents. The theoretical part deals with defining specific concepts of social disadvantage, introducing concepts from the legislative field, and showing real examples from practice. At the same time, it looks at other problems that socially disadvantaged families may encounter and their impact on the functioning of these families. The practical part consists of three parts. It follows the views of teachers, parents, and children from these socially disadvantaged families themselves. The work aims to explore the views of each party on the issue and to try to find approaches that suit all and are universally applicable.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KPG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP_Belohoubkova.pdfPlný text práce3,92 MBAdobe PDFView/Open
Belohoubkova VP.pdfPosudek vedoucího práce443,27 kBAdobe PDFView/Open
Belohoubkova OP.pdfPosudek oponenta práce157,04 kBAdobe PDFView/Open
Belohoubkova O.pdfPrůběh obhajoby práce2,66 MBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/49958

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.